Versie 3 B-Close.gif

Retouren in e-commerce: wat kan jij doen om ze te verminderen?

Er wordt meer en meer online gekocht. Hiermee hangt ook een stijgend aantal retouren samen. Eén van de redenen dat een klant een artikel retourneert, is de ontvangst van een beschadigd artikel. Een degelijke verpakking kan dit soort retouren uiteraard drastisch verminderen.

Retouren in e-commerce horen erbij

In e-commerce zijn retouren iets waarmee je moet leren leven. Het retourpercentage ligt hoger dan in fysieke winkels. Dat is ook niet verwonderlijk aangezien je iets vanop afstand aankoopt. Dat een kledingstuk niet past of de kleur niet bevalt, daar kan je als verkoper natuurlijk weinig aan doen. Waar je wél iets aan kan doen, is zorgen dat je product heelhuids bij de klant aankomt. Zo kan je het aantal retouren omwille van een beschadigd product drastisch doen afnemen. En minder retouren betekent minder kosten en blijere klanten!

Ook wat het proces rond retouren in e-commerce betreft, kan je zorgen voor blijere klanten. Zorg bijvoorbeeld voor een retourverpakking met extra kleefstrip. Zo wordt het product degelijk verpakt én hoeft je klant niet op zoek naar een verpakking. Bovendien kan de eindklant de flexibele verpakkingsmaterialen zoals AIRplus® makkelijk herbruiken voor de retourzending zodat ook de geretourneerde goederen goed beschermd zijn.

retouren in e-commerce


Degelijke verpakking is prioriteit in e-commerce

E-commerce is sowieso een grote logistieke uitdaging. Eén van de prioriteiten die hierbij erg belangrijk zijn, is de ideale beschermende verpakking. Als je een product optimaal verpakt, zal het in perfecte staat bij de klant arriveren. Wil je klant een product niet houden, maar terugsturen? Dan zorgt een degelijke retourverpakking ervoor dat het product heelhuids weer bij jou aankomt.

degelijke verpakking


Bespaar je liever op je verpakkingen en komt het artikel daarom beschadigd aan bij de klant? Dat heeft heel wat gevolgen. Je klant is teleurgesteld en zal misschien zelfs een klacht indienen. Je verliest er ook tijd mee. Daarnaast heeft het een negatieve impact op je imago en op het milieu. Een (onbeschadigd) product dat de klant terugstuurt en dat door gebrek aan degelijke verpakking beschadigd bij jou aankomt? Dat wil je natuurlijk ook vermijden.

Het is wel duidelijk: je zorgt best voor een stevige verpakking en dus een onbeschadigd product.

Elk product de gepaste verpakking

Krijgt je klant een beschadigd product aan? Dan moet dit geretourneerd worden en er moet een nieuw product gemaakt en ook verzonden worden. Zo’n retouren in e-commerce vragen veel meer middelen en energie dan een beschadiging voorkomen door het produceren van de verpakkingsmaterialen van Storopack.

gepaste verpakking


De ideale beschermende verpakking? Dat is een verpakking die is afgestemd op het product. Want niet elk product heeft dezelfde verpakking nodig. Voor elk product is er een oplossing: voor boeken een verpakking die hoeken en rug beschermd, voor elektronica postdozen met schuim waarbij alles stevig vastzit en beschermd is, ... Uiteraard zijn er ook producten die voldoende beschermd zijn in een standaard kartonnen doos met standaard opvulmateriaal.

Wat de noden van jouw product ook zijn, Storopack heeft een uitgebreid aanbod aan verpakkingsmaterialen zodat ook jouw product veilig bij de klant aankomt. Zo zijn er bijvoorbeeld AIRplus®-luchtkussens of PAPERplus® papieren buffers. Maar er is natuurlijk nog veel meer. Ook je verpakkingsproces kan Storopack optimaliseren. Neem voor meer info contact op via onderstaand formulier.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Storopack

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Storopack
  • Nieuwbrugstraat 79
    1830 Machelen
  • +32 (0)2 756 80 90

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials