Versie 3 B-Close.gif

Testimonial: Schrauwen kon dankzij slimme software de voorraadkosten verlagen met 25%

Voorraadkosten verlagen, servicelevel verhogen én efficiëntere bestelprocessen inrichten: dat is wat technische groothandel Schrauwen voor elkaar kreeg in volle expansie dankzij Slim4, de voorraadoptimalisatiesoftware van Slimstock. Sander De Deckere, Logistiek Manager bij Schrauwen, legt uit hoe ze dat deden.

Schrauwen behoort tot de BME Groep, de op-één-na grootste groothandel in onderdelen voor sanitair, verwarming en installaties allerhande voor hernieuwbare energie in België. En het gaat hard voor het bedrijf: er zijn inmiddels 13 filialen, voornamelijk in de regio Antwerpen. “In de voorbije 10 jaar is dat aantal bijna verdubbeld. Onze omzet ligt vandaag meer dan dubbel zo hoog”, vertelt Sander De Deckere, Logistiek Manager bij Schrauwen.

Uitdaging: voorraadkosten verlagen, servicelevel verhogen én bestelprocessen optimaliseren

Met het bedrijf groeit ook het assortiment en de uitdaging op het vlak van voorraadbeheer. Waar Schrauwen in 2015 nog zo’n 6.000 unieke producten - of ook wel stock keeping units (sku’s) - op voorraad had, zijn dat er tegenwoordig ruim 8.000 . “En dat aantal stijgt nog steeds”, aldus De Deckere.

Wil Schrauwen dus verder blijven groeien, is het zaak om de kosten van die toenemende stock onder controle te houden en waar kan zelfs te verlagen. De Deckere: “Tegelijk wilden we het servicelevel verhogen en onze bestelprocessen efficiënter maken. In Slim4, de voorraadbeheersoftware van Slimstock, vonden we daarvoor dé oplossing.”

(lees verder onder de video)

Schrauwen aan het woord over hoe ze hun voorraadkosten wisten te verlagen

25% lagere voorraadwaarde en servicelevel tot boven 98%

De voorraadoptimalisatiesoftware gaf de groothandel meer zicht en grip op de toenemende voorraden.

Dankzij de ordergenerator van Slim4 steeg het servicelevel binnen een jaar van minder dan 95% naar 98%. “Bovendien konden we met Slim4 onze voorraadwaarde met 25% doen dalen. De software biedt ons een beter overzicht, waardoor we kunnen sturen op uitzonderingen en producten of productgroepen opmerkelijk beter kunnen in- of uitfaseren.”

“Bestellingen efficiënter opgevolgd”

Daarnaast wist Schrauwen met Slim4 het bestelproces efficiënter in te richten. De Deckere: “Waar we vroeger 4 medewerkers voltijds bestellingen moesten laten opvolgen, kan dat nu door slechts 1 iemand gebeuren. De andere 3 collega’s kunnen we nu inzetten voor andere taken, om ook andere facetten van onze supplychain te optimaliseren.”

Behaalde resultaten in een notendop:

  • Voorraadkosten verlagen met 25%
  • Servicelevel van 95% naar 98%
  • Bestelproces verloopt nu efficiënter

Volgende stap: bevoorrading van filialen optimaliseren en servicelevel nog verder verhogen

En daar stopt niet het. “We bekijken momenteel hoe we op basis van de inzichten die de Slim4-software ons biedt onze filialen efficiënter kunnen bevoorraden, zodat ook daar de artikelen in de juiste hoeveelheden beschikbaar zijn”, aldus De Deckere.

Bovendien ziet De Deckere marge om het servicelevel verder op te krikken: “Door nog meer gebruik te maken van de expertise van Slimstock, bijvoorbeeld door collega’s naar de Slimstock Academy te sturen, ben ik ervan overtuigd dat we dat cijfer nog hoger krijgen.”

Zelf voorraadkosten verlagen dankzij voorraadbeheer

Wil je ontdekken wat de software van Slimstock voor jouw voorraadbeheer kan betekenen? Vraag meteen een demo aan!

Meer klantenverhalen:

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Slimstock

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Slimstock

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials