Versie 3 B-Close.gif
Je supply chain optimaliseren

5 essentiële vragen om je supply chain te optimaliseren

Zetes, innovatief expert in supply chain technologie, heeft een handige, beknopte gids uitgegeven die je inzicht verschaft in de operationele efficiëntie van je leveringsketen. Door jezelf 5 essentiële vragen te stellen, krijg je een goed beeld van de tekortkomingen en de inefficiënties in je logistieke processen, maar ook van de kansen die zich voordoen.

De gids kreeg de titel ‘Piekprestaties’ mee. Zetes adviseert je om de interne evaluatie van je magazijn- en verzendprocessen aan de hand van de 5 belangrijke vragen net na een drukke periode uit te voeren.

Vraag 1: Hoeveel fouten heb je gemaakt bij de verzending?

Een verkeerd artikel, een verkeerd aantal, een verkeerde klant,… Veel van je kostbare verzendfouten zijn te wijten aan menselijk falen: door vermoeidheid, misverstanden, een gebrek aan training (vooral bij seizoenskrachten),... Met passende technologie zoals voice picking in combinatie met scanners krijg je onmiddellijk een waarschuwing bij ontbrekende producten en andere fouten.

Vraag 2: Hoe vaak is je bezorger moeten terugkomen omdat je klant niet aanwezig was?

Een gemiste of een mislukte bezorging kost je gemiddeld 15 euro… Het aantal mislukte leveringen kan je sterk verminderen met real-time zichtbaarheid en met efficiënte processen. Met een goede end-to-end zichtbaarheid kan je fouten en knelpunten snel opsporen en verhelpen, vóór je klant ermee geconfronteerd wordt.

Vraag 3: Hoe vaak krijg je vragen van je klanten over de status van hun bestellingen?

Vragen over de levertijd van een bestelling, klachten over te late bezorging, over beschadigde of onvolledige leveringen… Klanten die de status van hun levering in real-time kunnen volgen, bellen minder snel je bedrijf op. Vertragingen in de leveringen voorkom je met een strak bezorgschema en een optimale belading van je bestelwagens. Dit proces optimaliseren doe je met het Internet of Things, een goede GPS en een oplossing als de elektronische Proof of Delivery (ePOD).

Vraag 4: Hoe effectief verloopt je onboarding-proces?

Huur je regelmatig tijdelijke werkkrachten in? Dit brengt eigen uitdagingen met zich mee. Vind je wel genoeg extra mensen? Gaat de training niet ten koste van je productiviteit? Doen zich taalproblemen voor? Zijn er ernstige fouten ontstaan door menselijke vergissingen? Met technologie die gevoelig is voor menselijke fouten zoals picking, controle en belading heb je minder medewerkers nodig en neemt de betrouwbaarheid toe.

Vraag 5: Hoe nauwkeurig kan je de prestaties van je leveranciers en serviceproviders beoordelen?

Je kan je eigen klanten alleen maar goed bedienen wanneer jouw leveranciers en serviceproviders naar behoren presteren. Als je hun prestaties kan monitoren kan je zelf proactief beslissingen nemen om je klanten te informeren.

Download de Zetes Handleiding voor piekprestaties en ontdek het verborgen potentieel van je supply chain door 5 sleutelvragen te beantwoorden.

Meer lezen:

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Zetes

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Zetes
  • Rue de Strasbourg 3
    1130 Brussel
  • +32 (0)2 728 37 11

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials