Versie 3 B-Close.gif
Supply chain van retailbedrijven

Retailbedrijven hebben geen inzicht in hun supply chain

Supply Chain

De meeste retailbedrijven (94%) hebben te weinig inzicht in hun supply chain om op de  veranderende eisen van hun klanten te kunnen inspelen. Klanten willen snellere leveringen, realtime updates en meer flexibiliteit bij retourzendingen. Dat blijkt uit onderzoek van Zetes bij ruim 450 Europese bedrijven.

Negatieve invloed op de activiteiten

Een beperkt zicht op die supply chain heeft volgens 70 procent van de respondenten een negatieve invloed op hun activiteiten. Ze meldden onder meer te grote voorraden als gevolg van verkeerde of te late voorspellingen en omzetverlies doordat geretourneerde goederen niet te zien zijn als beschikbare voorraad. Slechts vier van de tien geretourneerde items zijn binnen de 48 uur weer in omloop.

Download hier het volledige onderzoek.

Minder verspillen is een uitdaging

Ze zeggen ook te kampen met toenemende verspilling. Elke vertraging in de distributieketen is nefast voor beperkt houdbare producten. Bijna vier van de vijf retailorganisaties zijn ervan overtuigd dat een beter zicht op de toeleveringsketen voor minder afval zou zorgen. Iets meer dan veertig procent vindt het een complexe uitdaging.

Bijna 90 procent van de bevraagden zegt van visibiliteit van de supply chain een absolute topprioriteit te maken voor de komende 24 maanden. Ze willen een beter zicht op hun producten en orders, meer automatiseren en beter samenwerken met leveranciers. Een derde erkent dat een beter zicht op de supply chain de klantentevredenheid en -trouw verbetert.

Beschikbaarheid verhogen

“Een goed zicht op producten en orders wordt cruciaal voor retailbedrijven, bijvoorbeeld om verspilling tegen te gaan of leveranciers op te volgen. Het is ook nodig om de beschikbaarheid van goederen in de winkel te verhogen. Slechts 1 op 5 stapt in een winkel nog op een verkoper af voor meer info, de rest verlaat de winkel en gaat naar de concurrent”, zegt Gilbert Wellemans, General Manager van Zetes België. “Ook merken we dat de publieke opinie over consumptie aan het veranderen is, en dat heeft ook een impact op de toeleveringsketen.”

Zetes deed dit onderzoek bij 451 respondenten in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Spanje. Alle gesprekken zijn gevoerd in december 2018 en januari 2019. Het van oorsprong Belgische Zetes levert technologie om de supply chain van bedrijven te automatiseren en om goederen en personen te identificeren.

Meer artikels over logistiek en supply chain? Lees ze hier.

BCLOSE_Rectangle.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials