Versie 3 B-Close.gif
Impact van de Brexit

De impact van de Brexit op douaneformaliteiten: meer verplichtingen of toch vrijhandelsakkoord?

Als logistiek bedrijf zijn douaneformaliteiten voor DB Schenker dagelijkse kost, telkens wanneer goederen de Europese grenzen overschrijden. Het bedrijf heeft dan ook heel wat expertise in huis, die toelaat klanten te ontzorgen van alle douaneformaliteiten. De Brexit zorgt dezer dagen voor heel wat uitdagingen, afhankelijk van hoe de onderhandelingen met de EU zullen verlopen. We interviewen Frank Van Noten van DB Schenker hierover.

Ontzorgen van douaneformaliteiten is onze taak

Frank Van NotenFrank Van Noten is Corporate Customs Manager voor DB Schenker in België. “Mijn taak bestaat uit het in orde maken van onze douanevergunningen en het uitschrijven van procedures. In België beschikt DB Schenker sinds 2011 over een AEO-vergunning, dat wil zeggen dat we een Authorized Economic Operator zijn. Je wordt dan beschouwd als een betrouwbare partner voor de douane zowel inzake douaneformaliteiten als op vlak van veiligheid. Een belangrijk voordeel is dat we als AEO sneller bepaalde vergunningen toegekend krijgen, een voordeel waar ook onze klanten van meegenieten.”

Douaneaangifte bij import of export van goederen

“Vanaf het moment dat een kmo goederen wil gaan exporteren naar of importeren vanuit landen buiten de EU, moet er altijd een douaneaangifte gebeuren. Vrij verkeer van personen en goederen geldt enkel binnen de EU”, stelt Frank Van Noten, “om te exporteren en te voldoen aan de douaneformaliteiten heb je exportdocumenten nodig. Wij brengen de uitvoeraangifte in orde op basis van de factuur en opdracht die we krijgen van onze klanten. Omgekeerd geldt dat ook: wil je goederen importeren van buiten de EU, dan moet er een aangifte gedaan worden wanneer de goederen in de EU binnenkomen op basis van de inkoopfactuur. Onze taak is in essentie onze klanten te ontzorgen van alle douaneformaliteiten. Niet alleen voor definitieve invoer of uitvoer, maar ook voor goederen met een tijdelijk karakter, bijvoorbeeld als goederen naar hier komen voor een herstelling of verbetering.”

Goedgekeurde laadplaats

“De Belgische douane heeft een systeem van ‘goedgekeurde laadplaats’. Op deze manier kun je je eigen bedrijf of magazijn laten erkennen als douanelocatie”, legt Frank Van Noten uit. “Dat geeft de mogelijkheid om je uitvoerdocumenten in je eigen magazijn geldig te maken. Wanneer je samenwerkt met DB Schenker, volstaat het ons een kopie van je goedkeuring te bezorgen. Dan maken wij vanuit onze kantoren alle vergunningen in orde met het vergunningsnummer van onze klant. We kunnen onze klanten hier dus perfect mee assisteren en bevorderen op die manier een snellere flow van goederen. Volle wagens kunnen makkelijker passeren aan douanepunten en bereiken sneller hun bestemming.”

Impact van de Brexit

Enkele maanden geleden is het Verenigd Koninkrijk onder impuls van Boris Johnson uit de EU gestapt. “We zitten momenteel in een overgangsperiode en op vlak van douane is er voorlopig nog niets veranderd”, vertelt Frank Van Noten. “Begin maart zijn de onderhandelingen begonnen om te bepalen hoe het verder moet vanaf 1 januari 2021. De COVID-19-crisis heeft er echter toe geleid dat de onderhandelingen voorlopig worden uitgesteld. Als gevolg daarvan heeft BIFA (vereniging van Britse expeditiebedrijven) er reeds voor gepleit om de transitieperiode te verlengen tot na 31 december 2020. De algemene verwachting is dat er douaneformaliteiten gaan zijn, hoewel men ook nadenkt over een vrijhandelsakkoord. Er blijft dus nog veel onduidelijkheid, het is koffiedikkijken.”

Impact Brexit voor DB Schenker: 2,5 à 3 keer meer douanedocumenten

Frank Van Noten :“De impact zal groot zijn voor DB Schenker, zeker voor de landdivisies. We hebben intern al eens een inschatting gemaakt van het aantal documenten dat dit met zich mee zal brengen. We verwachten een verhoging van 2,5 tot 3 keer meer douanedocumenten in totaal. Het is natuurlijk een inschatting: gaan alle bedrijven die nu exporteren of importeren dat wel blijven doen? Of wordt het te duur? Dat zal afhangen van de overeenkomst die de UK en de EU gaan sluiten. Een harde Brexit kan nog altijd waarbij de relaties verbroken worden, met als resultaat dat het handelsverkeer kostentechnisch minder interessant wordt. Het is een vervelende situatie om maatregelen te nemen zonder echt te weten welke richting het uitgaat. Er zijn werkgroepen binnen DB Schenker die op regelmatige basis samenzitten en mogelijke problemen proberen te detecteren om ons zo goed mogelijk voor te bereiden. We zijn ook bezig met een IT-systeem, want douaneformaliteiten zijn gekoppeld aan facturen en andere documenten. Via het systeem kunnen we zodoende elektronische informatie uitwisselen die nuttig is voor het opmaken van douanedocument. Toch worden documenten nog grotendeels door mensen gemaakt. Daarom zijn we ook intern mensen aan het omscholen naar douanedeclarant, zodat we de toenemende documentenstroom kunnen verwerken.”

Meer info over diensten van transport- en logistiek expert DB Schenker? Reageer dan snel via onderstaand formulier.

Lees meer:

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en DB Schenker

Meer weten?

DB Schenker logo

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • DB Schenker

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials