B Close_banner web.jpg

Logistieke nachthub haalt duizenden dagcontainers van de weg

Transport

Als antwoord op de Antwerpse files lanceerde Van Moer Logistics in 2018 een nachthub in Arendonk. Dit is een logistieke drop- en ophaalhub voor containers bestemd voor de Antwerpse haven. Sinds de lancering werden al bijna 4.000 containers tijdens de dag van de weg gehaald.

Voor Van Moer Logistics is het duidelijk. De dagelijkse werken op het Antwerpse wegdek alsook de geplande werken aan de Oosterweelverbinding zullen ervoor zorgen dat het mobiliteitsprobleem de komende 5 jaar er niet op zal verbeteren.

Met de nachthub willen we een antwoord bieden op de groeiende congestieproblematiek in Antwerpen.

Bovendien zitten de containerterminals aan het Deurganckdok op 70 à 80% van hun maximumcapaciteit, waardoor wachttijden voor vrachtwagenchauffeurs kunnen oplopen tot 4 uur.

“Met de nachthub willen we een antwoord bieden op de groeiende congestieproblematiek in Antwerpen door efficiënt nachttransporten van en naar de haven van Antwerpen te organiseren en vrachtverkeer tijdens de daguren maximaal te drukken. Het is een oplossing voor de klanten van Van Moer Logistics, maar ook voor collega-transporteurs en -bestuurders in en rond Antwerpen.”

Distributie- en collectiepunt voor containers

Als oplossing lanceerde Van Moer Logistics in mei 2018 de nachthub in de industriezone Hoge Mauw in  Arendonk. Tijdens de nachturen staan de vrachtwagens van Van Moer Logistics in voor het transport van de containers. Overdag fungeert de nachthub als distributie- en collectiepunt voor containers die 's nachts voor klanten gehaald of gebracht moeten worden van of naar de terminals rond het Deurganckdok.

Resultaat: in 2018 vervoerde Van Moer ’s nachts bijna 4.000 containers met minder chauffeurs. “Eén vrachtwagen kan ‘s nachts 6 containers transporteren terwijl dat er overdag slechts 3 à 4 zijn.

Op die manier halen we 9 vrachtwagens per dag van de weg, indien er 50 containers per nacht zouden worden vervoerd“, zegt Jo Van Moer, eigenaar van Van Moer Logistics. “Dankzij efficiënter en vlotter transport is de nachthub ook beter voor het milieu: door constanter brandstofverbruik ’s nachts stoten vrachtwagens minder CO2 uit. Bovendien worden de wachttijden voor chauffeurs verminderd en kunnen logistieke spelers sneller en efficiënter transporteren.”

Nieuw en onbekend concept in de logistiek

De nachthub is een nieuw en onbekend concept. “Eens de grote Oosterweelwerken van start gaan en de files aanhouden, zal de drempel verkleinen om gebruik te maken van de nachthub. Ook rekenen we op onze ervaring en ons netwerk als een belangrijke succesfactor van de nachthub in de toekomst”, aldus Jo Van Moer.

KMOdynamoo_Schenker_land_animated_banner_300x250px_rev01.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven