Versie 3 B-Close.gif

“Onze vrachtwagens vertrekken dagelijks, geen zending blijft een dag stilstaan in België”

Arjen Grondsma is Head of Revenue & Product Management BeNeLux bij logistieke specialist DB Schenker. In deze hoedanigheid zit hij ook in het managementteam van Landtransport, één van de businessunits van het Duitse bedrijf. “Binnen DB Schenker zijn 21.500 medewerkers actief in Landtransport”, vertelt Arjen.

“We doen alles ‘in house’ en kunnen zo verzekeren dat onze kwaliteit overal in Europa op hetzelfde niveau is. Waar in onze sector doorgaans bedrijven focussen op bepaalde landen, bieden wij een fijnmazig netwerk aan over heel Europa. Verdere bestemmingen als Litouwen, Slovakije, Griekenland en Turkije worden even vlot bediend als buurlanden. Een ondernemer is hiermee geholpen: vaak doet hij zaken met een logistieke dienstverlener in zijn buurt die geen connecties heeft in deze regio’s.”

“De wereld wordt steeds sneller en klanten verwachten hun goederen in enkele dagen te ontvangen.”

Internationaal transport

“Ons netwerk werpt ook zijn vruchten af op vlak van lokale kennis en taal”, gaat Arjen verder, “Wij halen zendingen tot en met 5 pallets in één keer op bij de klant in België en gaan naar één van onze depots in Zwevegem, Mechelen of Eupen. Daar wordt overgeladen op een vrachtwagen voor internationaal transport die bijvoorbeeld naar een DB Schenker-depot in Italië rijdt. Vanaf ons depot daar rijdt een lokale Italiaanse chauffeur de vracht naar de eindbestemming. De levering wordt vlot in de lokale spreektaal afgehandeld.

Onze internationale vrachtwagens vertrekken dagelijks, geen zending blijft een dag stilstaan in België. De wereld wordt steeds sneller en klanten verwachten hun goederen in enkele dagen te ontvangen. Met dagelijkse vertrekken bied je elke werkdag een consequente looptijd waardoor de zending snel bij de ontvanger is, ongeacht de dag van versturen.”

“Je moet de klant keuzes bieden zoals op de consumentenmarkt”

Logistieke diensten voor kmo

“We bieden aan kmo’s een wijd pallet van logistieke diensten met opties zoals expreslevering en levering voor bepaalde uren” stelt Arjen, “deze opties kunnen onze klanten op hun beurt aanbieden aan hun klanten. Wij kunnen helpen om tevredenheid over logistiek hoog te houden. Daarnaast hebben we ook een zeer goed uitgeruste online portaal, waar klanten hun verzendingen online kunnen boeken en doorheen heel Europa volgen via een track & trace-functie.

Bericht wanneer zending zal aankomen

DB Schenker is de eerste groepagevervoerder die met een ‘digitale prenotice’ werkt. Dat houdt in dat de ontvanger berichten krijgt over wanneer zijn zending zal aankomen. Bij koeriers die particulier pakketten leveren is dat ingeburgerd, maar in onze sector is dit allesbehalve de standaard. Wij zijn de eerste die dit doorheen heel Europa kunnen aanbieden. Zodra de verzending in de uitleverwagen is geladen, ontvangt de eindklant een bericht.

We merken dat kmo-klanten, bijvoorbeeld kleine productiebedrijven, meer en meer leveren naar grote online retailers. Deze zijn heel erg strikt over wanneer wat mag geleverd worden omwille van overvolle magazijnen. Dat vereist voor transporteurs van kleine zendingen een grote flexibiliteit: ze moeten zich kunnen aanpassen aan het uur dat door de retailer vooropgesteld wordt, soms in het weekend of ’s avonds laat. Voor hen is dat een uitdaging. Bij ons speelt dat minder, omdat we de transporten kunnen bundelen en lokale afspraken hebben”, besluit Arjen.

Meer info over de logistieke diensten van DB Schenker? Vul hieronder het formulier in!

Lees ook

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en DB Schenker

Meer weten?

DB Schenker logo

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • DB Schenker

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials