Versie 3 B-Close.gif

Pierre van Diesen, nieuwe Senior VP landtransport bij DB Schenker Benelux, geeft zijn kijk op de uitdagingen bij landtransport

Sinds enkele maanden is Pierre van Diesen Senior Vice President voor de landtransportdivisie van DB Schenker in België, Nederland en Luxemburg. Pierre van Diesen is sinds 2007 werkzaam voor DB Schenker en heeft vele jaren ervaring in transport en logistiek.

Hij was onder andere twee jaar manager van de vestiging in Mechelen. “Voordien volgde ik de Benelux terminals en de nationale distributie op, waardoor ik bekend ben geraakt met de Belgische organisatie, systemen en processen. De Nederlandse afdeling kende ik al. In mijn nieuwe functie sta ik voor een grote uitdaging. Vanuit ons Europees landtransport netwerk delen we de visie: te allen tijde kwaliteit bieden. De service aan onze klanten moet naadloos verlopen.”

Import en export

“Binnen de Benelux verwerken wij jaarlijks meer dan twee miljoen import- en exportzendingen vanuit zeven strategisch gelegen vestigingen. Daar zijn ruim 800 medewerkers verantwoordelijk voor. Onze hoogste prioriteit voor onze klanten is consistentie, kwaliteit en leverbetrouwbaarheid. Mijn uitdaging is om die hoge standaard te behouden en te blijven innoveren en verbeteren. We bevinden ons in een tijdperk waarin ontwikkelingen elkaar snel opvolgen. Daarbij hebben we te maken met toenemende verkeersdruk, milieuvraagstukken en chauffeurstekorten. Dit speelt in de hele sector,” aldus van Diesen.

Ook dagelijks groepagetransport voor kmo’s

“De afgelopen jaren hebben we ons gericht op het verbeteren van de kwaliteit van onze dienstverlening, met name tijdig en schadevrij leveren. Er zijn grote sprongen gemaakt, waardoor we zowel de grotere volumes als de kleinere zendingen van kmo’s vlot door ons netwerk sturen”, zegt van Diesen. “In België richten we ons zeker ook op kleinere zendingen. We kunnen tot 5 pallets in groepagetransport vervoeren. We breiden ons netwerk vanuit de Benelux naar Europa verder uit. Zo hebben we bijvoorbeeld sinds kort vanuit Mechelen een dagelijks vertrek naar Wenen en Bratislava.”

Beroep chauffeur weer aantrekkelijk maken

“Ook wij kampen met een chauffeurstekort” vertelt van Diesen. “We trachten de job weer aantrekkelijk te maken. Onze chauffeurs zijn een cruciaal onderdeel van het bedrijf. We kunnen niet zonder hen en dat zal zo blijven. De autonome vrachtwagen T-POD die we in München voorstelden, vormt een aanvulling. Platooning en verdere automatisering hebben we in het leven geroepen om onze chauffeurs te ondersteunen en milieusparender te rijden. De menselijke kijk van onze medewerkers en anticiperen op situaties onderweg, blijven noodzakelijk in het transport.”

Innovatie en informatisering

DB Schenker zet vanuit het hoofdkantoor in Duitsland flink in op innovatie. Dit vertaalt zich verder tot in België. “We zijn bezig met nieuwe informaticasystemen. Niet enkel online bedrijven zijn daarmee bezig. In onze Benelux-cluster lopen verschillende testen om bijvoorbeeld planningssystemen te verbeteren.”

Een van de grootste Europese landtransporteurs

“Schenker is een van de grootste spelers in landtransport in Europa. We krijgen vaak als reactie van mensen dat ze denken dat we enkel in Duitsland opereren. Maar we hebben ook zeer goede verbindingen naar Oost- en Zuid-Europa, Scandinavië, de buurlanden … We zijn een groepagespecialist met een ruim Europees netwerk. Ook kleine goederen zijn bij ons in goede handen.”

Op zoek naar een landtransporteur die je goederen veilig en tijdig aflevert dankzij zijn uitgebreide netwerk in Europa en daarbuiten? Vertrouw je zendingen toe aan DB Schenker! Meer weten? Stel je vraag rechtstreeks via het formulier hieronder.

Lees ook

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en DB Schenker

Meer weten?

DB Schenker logo

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • DB Schenker

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials