Versie 3 B-Close.gif

Rij- en rusttijden: hoe zat dat weer?

Vrachtwagenchauffeurs en buschauffeurs zijn verplicht om zich aan rij- en rusttijden te houden. Met deze afspraken wil men de veiligheid op de weg verhogen. Maar wat zijn de exacte regels nu weer? En hoe zorg je ervoor dat je chauffeurs in orde zijn?

Vermoeidheid achter het stuur is dodelijk

Een van de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen is vermoeidheid achter het stuur. Wie moe achter het stuur zit, riskeert in slaap te vallen, maar is ook minder waakzaam en kan gevaarlijke situaties niet correct inschatten. Om ongevallen door vermoeidheid terug te dringen, zijn de regels voor rij- en rusttijden ingevoerd. Na een aantal vastgelegde uren moeten chauffeurs verplicht even pauze nemen. Zo kunnen ze het hoofd even leegmaken en wordt het risico op ongevallen meteen een stuk kleiner.

Wie moet zich aan de rij- en rusttijden houden?

Uiteraard heeft elke chauffeur baat bij een moment van pauze om even tot rust te komen. De regels voor rij- en rusttijden zijn er echter specifiek voor

  • Chauffeurs die goederen vervoeren in voertuigen waarvan de maximaal toegelaten massa (inclusief opleggers of aanhangwagens) meer dan 3.5 ton bedraagt. Ook op chauffeurs die zonder lading rondrijden, zijn deze regels van toepassing.
  • Chauffeurs die 9 passagiers of meer vervoeren, inclusief zichzelf. Denk maar aan buschauffeurs bij groepsreizen.

Hoeveel uur mag je ononderbroken rijden?

Een chauffeur mag niet langer dan 4 uur 30 minuten zonder onderbreking rijden. Na die tijd moet de chauffeur verplicht minstens 45 minuten pauzeren. In dat geval mag de pauze ook opgesplitst worden in twee pauzes: één pauze van minsten 15 minuten en één pauze van minstens 30 minuten.

Bovendien mag een chauffeur maximaal 9 uur op een dag rijden. Deze limiet mag twee keer per week overschreden worden met een uur. Ook op het aantal gereden uren per week en per twee weken staat een limiet. Het maximum gereden uren per week bedraagt 56 uur, wat neerkomt op maximum 6 rijdagen per week. Staan er twee drukke weken voor de boeg? Dan mag de chauffeur slechts 90 uur in totaal rijden in die twee weken.

Binnen een periode van 24 uur moet er een rusttijd genomen worden van 11 uur. Ook deze rusttijd mag de chauffeur in twee delen. De eerste pauze moet minstens 3 uur duren en de tweede rusttijd moet minstens 9 uur lang zijn.

Hoe worden rij- en rusttijden gecontroleerd?

De rij- en rusttijden worden geregistreerd aan de hand van een tachograaf die zich in de vrachtwagen bevindt. Een analoge tachograaf werkt met schijven die door de chauffeur manueel op de juiste stand geplaatst moeten worden. De digitale tachograaf werkt met een bestuurderskaart.

Wanneer bij een controle blijkt dat de rij- en rusttijden niet gerespecteerd werden of dat er fraude wordt gepleegd met de tachograaf, kunnen er fikse geldboetes volgen. Het respecteren van de rij- en rusttijden en het correct gebruiken van de tachograaf is niet alleen verplicht, het is ook een belangrijke manier om bij te dragen aan een veiliger verkeer, zowel voor jouw chauffeurs als de andere weggebruikers.

Digitale oplossingen voor de logistieke sector

All-Connects ontwikkelt een uitgebreid gamma aan slimme, digitale oplossingen om je vrachtwagens en je chauffeurs nauwkeurig op te volgen via track & trace. Benieuwd wat ze voor jou kunnen betekenen? Stel je vraag via het formulier hieronder!

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en All-Connects

Meer weten?

All-Connects

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • All-Connects

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials