Versie 3 B-Close.gif

Spoormobiliteit: meer zeecontainers via het spoor

Transport

Port of Antwerp, Railport Antwerpen en spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel willen het aandeel van het spoor in het vervoer van zeecontainers verdubbelen tegen 2030.

De uitdagingen zijn groot. De haven groeit, er is de toenemend druk op het wegennet en er zijn ook de ambitieuze milieudoelstellingen. Een ‘modal shift’, een verschuiving van vervoer is nodig. Minder containers op de weg betekent dat het spoor een belangrijkere rol moet gaan spelen. Daarom is een goede samenwerking tussen de haven van Antwerpen en Infrabel cruciaal. De lat wordt hoog gelegd: tegen 2030 willen de haven en Infrabel het aandeel van zeecontainers, die per spoor naar het Europese achterland gaan, verdubbelen. Momenteel wordt zo’n 7% van die containers per spoor vervoerd. Binnen 10 jaar moet dat zo’n 15% zijn.

Digitaliseren en innoveren

Om het spoorvervoer aan te passen aan de noden van de 21e eeuw zijn digitalisering en innovatie essentieel. Bedoeling is om een gemeenschappelijk, digitaal platform te ontwikkelen om de goederentrafieken in het havengebied te organiseren en optimaliseren.

Tegen 2030 willen de Antwerpse haven en Infrabel het aandeel van zeecontainers, die per spoor naar het Europese achterland gaan, verdubbelen.

Dit informaticasysteem kan een oplossing zijn om de rijpaden af te stemmen met de terminalslots. Dat wil zeggen dat het lossen en laden van de containers van een zeeschip nog beter op één lijn gebracht kan worden met het treinverkeer in het havengebied, wat een belangrijke tijdswinst oplevert.

Lees ook: Containertrafiek in Haven van Antwerpen blijft groeien

Samenwerken in een nieuw beheermodel?

In het samenwerkingsakkoord bekijken de partijen ook of het eventueel mogelijk is om een apart model op te richten om de spoorinfrastructuur in de haven te beheren. Dit vanuit een gemeenschappelijke toekomstvisie en een wederzijdse responsabilisering. In dit nieuwe beheermodel zouden Port of Antwerp, Railport Antwerpen en Infrabel, die samen heel wat expertise in huis hebben, een toegevoegde waarde kunnen bieden door hun krachten nog meer te bundelen. Spoorvervoer in havengebied is een wereld op zich. Experts zullen bekijken of het haalbaar is om aparte regels op te stellen voor de organisatie van het treinverkeer in havengebied. Het is een manier om extra flexibiliteit te realiseren.

1.000 km aan spoorlijnen

Antwerpen ligt op een centraal knooppunt van 3 Europese goederen spoorcorridors. In de haven ligt zo’n 1.000 km aan spoorlijnen. Vorig jaar werd er 24 miljoen ton lading per spoor vervoerd, goed voor 130 goederentreinen per dag. Het belang van het spoor in de haven kan dus nauwelijks overschat worden.

banner_land_EU_algemeen_vlaggen_300x250px-rev04.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials