Versie 3 B-Close.gif

Hoe vinden het Internet of Things (IoT) en stadslogistiek elkaar?

Warehousing

Het IoT kan een significante bijdrage leveren aan efficiëntere stadslogistiek door het gebruik van autonome micromagazijnen. Met het Intello City-project testten VIL en imec dit uit in het centrum van Antwerpen. Ook logistiek speler ODTH heeft hiermee ervaring in Mechelen.

Wat is IoT?  

IoT is een concept waarbij data die verzameld worden door sensoren met elkaar verbonden en beschikbaar gemaakt worden via het draadloze internet in een reeks van toepassingen of applicaties.

Wat zijn ‘slimme’ stadsoplossingen?

Slimme stadsoplossingen brengen verschillende IoT-platformen samen. Die bevatten o.m.

  • temperatuur-, vochtigheids-, geluids-, gas- en bewegingssensoren 
  • gegevensbronnen zoals: camera’s, mobiele apparaten, netwerksniffers, slimme meters, watermeters en
  • een overvloed aan andere apparaten.

Samen bewaken die de dynamiek van een stad, optimaliseren de stadsoperaties en verbeteren ze de dienstverlening aan de burgers.

Met IoT naar een efficiëntere stadslogistiek

De continue stijging van e-commerce (meer thuisleveringen, meer leverlocaties, meer retouren, en kortere levertijden) en de groeiende populatie in de stad doen het goederenverkeer in de stad toenemen. De vraag naar een efficiënte stadslogistiek is actueler dan ooit.
Daarom zette VIL samen met imec en Antwerpen, Mechelen en Leuven een proefproject met een ‘microconsolidatiecentrum’. Dit is een micromagazijn:

  1. waar verschillende leveranciers hun goederen kunnen leveren met bestelwagens;
  2. van waaruit de goederen op een ecologische manier o.m. met fietskoeriers op hun eindbestemming worden gebracht;
  3. waar handelaars en bewoners de goederen zelf kunnen ophalen en terugbrengen b.v. in geval van retourzendingen of herstelling van bepaalde terugzendingen
  4. dat als verzamelpunt voor bepaalde afval- en recyclagestromen kan fungeren b.v. textiel
  5. dat dienst doet als voorraadplaats voor gereedschappen en kleine maerialen voor bouwprojecten in de stad
  6. dat als bevoorraadplaats voor vertegenwoordigers van verschillende bedrijven uit diverse sectoren kan dienen.

Micromagazijn in campus Thomas More Hogeschool Antwerpen

Aan dit micromagazijn voegde imec stelselmatig verschillende IoT-componenten toe. Zo kan b.v. de gemarkeerde laad- en loszone via een app gereserveerd worden. De zone is voorzien van:

  • een interactief bord dat aangeeft voor wie de zone is gereserveerd
  • sensoren in de grond om foutparkeerders op te sporen en te penaliseren.

De groene last mile belevering vanuit het micromagazijn naar de deelnemende winkels gebeurde door een elektrische wagen en met een fietskoerier.

ODTH  en innovatieve stadslogistiek

Veerle De Wael van ODTH: “Samen met ECOkoeriers startte ODTH vier jaar geleden met de uitbouw van cityHUB aan de stadsrand van Mechelen. Het ODTH-magazijn aan de E19-oprit en fietsafstand van de Mechelse Grote Markt bleek ideaal voor duurzame stadslogistiek. 

“Handelaars uit de binnenstad kunnen hun voorraad op flexibele basis onderbrengen in de cityHUB en zo maximaal inzetten op klantbeleving in hun pand in de binnenstad. Leveranciers kunnen er goederen leveren. Die worden op afroep met de cargofiets van ECOkoeriers naar de binnenstad vervoerd.”

ECOkoeriers doet naast fietsleveringen ook orderpick en e-fulfilment zodat klanten van handelaars in de binnenstad hun aankopen kunnen ophalen in de cityHUB of thuis laten leveren. Dit verkort de logistieke keten en zorgt voor een veilige en leefbare binnenstad. “Ook voor lastmile leveringen doet de cityHUB dienst: traditionele' koeriers zetten er met bestelwagens de online aankopen van consumenten uit de binnenstad af. Die worden door de ECOkoeriers bij de mensen thuis geleverd”, besluit Veerle De Wael. 

BCLOSE_Rectangle.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials