Versie 3 B-Close.gif

Hoeveel kost een heftruck?

Warehousing

Een heftruck kost geld. Velen kijken alleen naar dat ene cijfer van de aanschafprijs. Maar ook de financiering van de aankoop, het mannetje dat op de truck zit, de brandstof en het nodige onderhoud tellen mee. De verschillende kosten over de gehele levenscyclus van een machine worden gevat in het begrip 'Total Cost of Ownership' (TCO).

Wat is Total Cost of Ownership (TCO)?

De TCO is een kostenberekeningsmodel, een manier om te berekenen wat de werkelijke kosten zijn. Het model houdt rekening met zowel de aanschaf als met de te verwachten operationele of gebruikskost , en het becijfert zelfs wat het afvoeren van de truck bij eindeleven je nog kost… of opbrengt. Het houdt ook rekening met de relatie tussen meerdere kostencomponenten. Op het einde van de rit kan de restwaarde van een truck immers al bij de aanschaf de prijs van je financiering beïnvloeden. Een TCO kan uiteindelijk in één cijfer gevat worden. Van de totale kosten per machine/jaar tot de totale kosten in euro per uur.

Directe en indirecte kosten

Het analysemodel houdt rekening met directe en indirecte kosten en baten. Niet alleen de kost om een uur met de machine aan de slag te gaan maar ook de administratieve kost wanneer de machine onderuit gaat en hersteld moet worden én de kost die het stremmen van de productie meebrengt en de kost van de chauffeur die ondertussen met de duimen draait. Zo kan men ook berekenen wat het kost om in de belangrijkste reserveonderdelen te voorzien en die op te slaan, en het voorraadbeheer daarop te doen.

Wat wil je met de nieuwe truck realiseren op de werkvloer?

Truckleveranciers zullen tegenover de kosten van een truck uiteraard de baten stellen. De ene truck is de andere niet. Eenzelfde truck kan voor verschillende operaties ingezet worden. Efficiëntie, imago, veiligheid, ergonomie voor de werknemer… Als gebruiker wil je namelijk ook kosten voorkomen en vermijden dat chauffeurs – je grootste kostenpost in de berekening – uitvallen en daarmee de productie bemoeilijken.

Hoe efficiënter de chauffeur werkt, des te lager de TCO

Het is keihard dat niet de aankoopkost noch de onderhoudskost de grootste kostenposten zijn in een TCO van een heftruck maar dat alles staat of valt met de chauffeur op de truck. De factor arbeid, het salaris dus, kan goed zijn voor 70 à 80% van de levensduurkost van de truck. De truck zelf en zijn onderhoud nauwelijks 20 à 30%. De truck zelf… 10%? Hoe efficiënter de chauffeur zijn werk kan doen des te beter/lager de TCO. Dat hangt uiteraard ook af van het toestel dat onder hem of haar gezet wordt.

Ook extra opleiding hoort erbij

Een doorgedreven TCO houdt niet enkel rekening met de technische kenmerken van de truck maar zal op een bepaald ogenblik ook een cijfer kleven op een extra opleiding van de chauffeur om efficiënt en dus economisch te rijden.

Een goede simulatie is cruciaal

Een TCO is belangrijk maar niet het alfa en omega bij een aankoopbeslissing. Andere factoren kunnen eveneens meespelen – geschiedenis, klantenrelaties, voorkeuren van management en werknemers,…? Voor alle vragen rond de kostprijsberekening van een heftruck in jouw onderneming kan je steeds contact opnemen met specialist ter zake: B-CLOSE.

BCLOSE_Rectangle.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials