Leaderboard BB.gif

Tips voor wedstrijden op Facebook

Marketing & Sales

Met de regels voor wedstrijden op Facebook in het achterhoofd, kan je een wedstrijd bedenken en ontwikkelen. Met deze tips maak je van je wedstrijd een echte topper.

Tip 1. Conform de regels en wetgeving

Ga na of je wedstrijden op Facebook beantwoorden aan de regels van Facebook en aan de wetgeving hieromtrent. Deze tip geldt overigens voor alle sociale mediaplatformen.

Tip 2. Leg alles klaar en duidelijk uit

Zorg ervoor dat je je wedstrijden op Facebook altijd klaar en duidelijk uitlegt in de copy van jouw post. Vertel wat ze moeten doen om deel te nemen en wat ze kunnen winnen.

Tip 3. Volg ons en blijf op de hoogte

Tracht deelnemers aan te sporen om je Facebookpagina te liken of te volgen om op de hoogte te blijven van toekomstige wedstrijden, en om vrienden te taggen en de post te delen. Let op: belangrijk hierbij is dat je duidelijk maakt dat dit geen verplichting is!

Tip 4. Stel een wedstrijdreglement op

Stel een wedstrijdreglement op. Net zoals de copy van je post, moet je reglement voor je wedstrijden op Facebook helder zijn. Bovendien moet je enkele verplichte bepalingen vermelden. Wat deze verplichte bepalingen zijn, lees je in de Facebook Guidelines.

Tip 5. Wees creatief en origineel

Een origineel en creatief idee valt niet alleen op, het blijft ook langer bij. Probeer dus voor je wedstrijden op Facebook iedere keer weer creatief uit de hoek te komen.

Tip 6. Promoot je wedstrijd

Promoot je wedstrijd. Dat kan via Facebookadvertenties, maar ook via je andere sociale mediaplatformen en zelfs je eigen website. Hoe meer je promoot, hoe zichtbaarder.

Tip 7. Interactie met je deelnemers

Poog snel te reageren wanneer je deelnemers een vraag stellen. Deelnemers die niet vlug een antwoord krijgen in verband met bv. de instructies, zullen vermoedelijk afhaken.

Tip 8. Eenvoud boven alles

Als je wedstrijden op Facebook een grote inspanning vergen van je deelnemers, zal je niet de successen behalen waarop je hoopte. Houd het daarom simpel, ook voor jezelf.

Tip 9. Geschikte duur van je wedstrijd

De duur van je wedstrijd is iets waarover je goed moet nadenken. Zo zal je met een wedstrijd die meteen is afgelopen, slechts weinig deelnemers bereiken. Duurt je wedstrijd dan weer te lang, dan loop je het risico dat ze hun interesse verliezen.

Tip 10. Kies een goede prijs

Tenslotte is het goed even stil te staan bij de prijs die de winnaar zal krijgen. Is het iets dat veel personen graag zouden willen? Idealiter past deze prijs bij je bedrijf (bv. een contentmarketingboek voor een contentmarketingbureau). Omschrijf deze prijs ook uitgebreid in je reglement. Zo weten de deelnemers wat ze precies kunnen verwachten.

Extra: Tip 11. Wedstrijdpagina

Sociale media draaien om snelle, vluchtige berichten. Daarom is het soms een uitdaging om je wedstrijd grondig uit te leggen én het wedstrijdreglement mee te delen. Het is raadzaam om op de website van je bedrijf een aparte wedstrijdpagina te voorzien. Daarop kan je de spelregels uitgebreid uit de doeken doen en alle aspecten nog eens belichten.

Rectangle banner.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials