Leaderboard BB.gif

3 tips om als retailer online vindbaar te zijn

Marketing & Sales

Door de coronacrisis heeft de digitale revolutie nog een extra versnelling genomen. Zo steeg het aantal nieuwe gebruikers op Netflix met bijna 50% en het aantal leveringen via Deliveroo en Just Eat kende een ongekende groei. Andere bedrijfssectoren zagen een sterke omslag in hun werkmethodes. Denk maar aan dokters, psychologen en psychiaters die opteerden voor consultaties vanop afstand. 

Het belang van de digitale wereld nam dus duidelijk nog sterker toe. Voor retailers heeft dit duidelijke gevolgen. Online vindbaar zijn voor (potentiële) klanten is een nog meer urgente kwestie geworden. Hoe zorg je ervoor dat je dit klantenpotentieel niet verliest? Ga aan de slag met deze 3 tips om dat te vermijden. 

1) Benut het volledige potentieel van Google Mijn Bedrijf

46% van alle Google opzoekingen zijn bedoeld om lokale informatie te vinden. Met een Google Mijn Bedrijf account zorg je ervoor dat je in lokale zoekresultaten en in Google Maps verschijnt. Wat zijn de voordelen van een GMB account?

  • Je verhoogt aanzienlijk je vindbaarheid en trekt zo meer bezoekers aan.
  • Je kan eenvoudig informatie toevoegen en up-to-date houden: adres, (afwijkende) openingsuren, contactmogelijkheden, website, ....
  • Verzamel er waardevolle reviews die op hun beurt andere klanten overtuigen om voor jou te kiezen.
  • Je kan foto's tonen van je bedrijf, werknemers en producten.
  • Het is helemaal gratis!

Adres

2) Vermeld je openingsuren en adres duidelijk op je website

Wanneer je bezoekers op je website hebt, is het uiteraard belangrijk dat ze meteen de nodige informatie krijgen om je winkel te kunnen bezoeken. Liefst vermeld je dat daarom op elke pagina zodat het niet uitmaakt via welke campagne, blogartikel, zoekresultaat, … iemand op je website terechtkwam. De footer kan een uitstekende plaats zijn om dat makkelijk over je hele website te laten terugkomen.

Integreer ook zeker een call-to-action (letterlijk ‘oproep tot actie’) zoals ‘Bezoek onze winkel’ in je website. Zo verlaag je de drempel en zet je een bezoeker op weg naar de gewenste volgende stap.

Openingsuren en adres

3) Blijf top of mind

Veel bezoekers naar je website krijgen is uiteraard positief, maar je wil vooral dat ze geëngageerd zijn. Weinig bezoekers zullen meteen een contactaanvraag doen. Moedig ze daarom aan om iets waardevols te downloaden in ruil voor hun gegevens. Dat kan een whitepaper, catalogus of e-book zijn over je producten of diensten. Op die manier kan je in de toekomst veel makkelijker met hen in communicatie treden. Heb je een nieuw evenement, product of promotie? Stuur ze dan een e-mail met die informatie. Uiteraard kan je dat ook gebruiken voor klanten. Die kan je daarbovenop een getrouwheidskorting sturen of uitnodigen voor speciale events. Belangrijke tips hierbij:

  • Maak de e-mail zo persoonlijk mogelijk: een begroeting met de voornaam van een ontvanger is de absolute basis. Naargelang je meer informatie vergaart van iemand kan je de inhoud van de e-mails bovendien afstemmen op zijn/haar gewenste voorkeuren.
  • Beperk de frequentie van je e-mails. Die is voor elke sector/doelgroep anders en kan je dus best zo veel mogelijk testen. Om elke week een e-mail te sturen moet je immers veel acties, evenementen, nieuwtjes hebben om echt relevant te blijven voor de ontvanger.
  • Zorg ervoor dat mensen zich kunnen uitschrijven. Dat is verplicht sinds de GDPR-wetgeving en je vermijdt hierdoor dat mensen je e-mails als Spam (ongewenste e-mail) zullen aanduiden. Wanneer dat te vaak gebeurt zullen je e-mails ook bij personen die je e-mails wel willen ontvangen in de Spam belanden.

Download ons gratis e-book

Krijg je graag nog meer informatie over de tips hierboven? En daarnaast nog andere tips over hoe je social media, Google Ads en offline marketing zo optimaal mogelijk inzet om je online vindbaarheid te verhogen? Download dan snel ons gratis e-book en ga ermee aan de slag!

E-book banner

 

Rectangle banner.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials