In 4 stappen naar een effectieve sociale media strategie

Veel bedrijven werpen zich vaak met veel enthousiasme maar zonder plan op sociale media. En dat vertaalt zich in uitblijvende resultaten. Dat kan je vermijden door voor de start in een sociale media strategie op te lijsten wat je van plan bent te doen en hoopt te bereiken. Het geeft richting aan je acties en maakt het mogelijk te evalueren of je slaagt of faalt.

1. Stel doelen die zinvol zijn voor je bedrijf

Sociale media zijn een belangrijk onderdeel van elke goede contentstrategie. Vóór je zomaar start met posten op verschillende kanalen moet je je eerst één eenvoudige, maar belangrijke vraag stellen: wat wil je bereiken met social media? Misschien wil je je merkbekendheid verhogen. Maar het kan ook dat je via je sociale accounts dit jaar (meer) omzet wil genereren.

Om makkelijk te evalueren of je sociale media strategie werkt, stel je doelen het best via het SMART-principe. Dat staat voor:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Relevant
  • Tijdsgebonden

Een voorbeeld: “We willen ons volgersaantal over een periode van 3 maanden doen toenemen met 10%.”

2. Leer alles wat je kan over je publiek

Weten wie je publiek is en wat ze willen zien op sociale media is essentieel. Op die manier kan je posts maken die ze leuk vinden, waarop ze zullen reageren en die ze delen. Engagement is immers een belangrijke parameter in het algoritme van sociale media: is er geen interactie met je posts, dan zien Facebook, Twitter, LinkedIn en consorten dat als een teken dat je content niet interessant is. Met als gevolg dat je bereik daalt.

3. Maak een social media contentkalender

Een van de grote valkuilen is dat sociale media een bijzaak worden als het even druk is. Nochtans is consistentie belangrijk als je maximaal impact wil hebben op sociale kanalen.

Om dat te voorkomen, stel je op voorhand een social media contentkalender op. Die bevat de data en tijdstippen waarop je een bericht wilt delen. Idealiter bereid je ook al je posts voor. Uiteraard is niet alles op voorhand vast te leggen of 100% af te werken, maar we raden aan toch zo’n 80% van wat je de komende periode wilt delen zo goed mogelijk voor te bereiden. Afhankelijk van je eigen agenda bepaal je of je dit elke maand of elk kwartaal doet.

Tip: Bepaal in je contentkalender de voor jou belangrijke momenten. Zo kan je je social media berichten gericht voorbereiden. Dit werkt gemakkelijker dan ze op het moment zelf te moeten bedenken.

4. Evalueer en stel je sociale media strategie bij

Je strategie is enorm belangrijk, maar zal zeker niet van bij de eerste poging precies goed zitten. Daarom is het belangrijk om doorheen het jaar de resultaten op te volgen. Als je ziet dat iets bijzonder goed werkt - of net niet, dan kun je je strategie daaraan aanpassen. Het bijsturen van je doelgroepen kan daarbij essentieel zijn. Merk je bijvoorbeeld dat een bepaalde social media post beter scoort bij je doelgroep, durf daar dan meer op in te zetten.

Hulp nodig om een sociale media strategie op te stellen of je bestaande strategie op punt te zetten?

Boek nu een kennismakingsgesprek met één van de social media-specialisten van contentmarketingbureau KMOdynamoo! Neem contact op via de website of onderstaand formulier.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en KMOdynamoo

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • KMOdynamoo

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials