Customer loyalty en relatiegeschenken: 5 trends die je niet mag missen in 2020

Nu het eindejaar nadert, heb je vast al geschenken klaarstaan voor je klanten en zakenrelaties. Cadeaus blijven een goede manier om een zakelijk partnerschap te versterken en ‘top of mind’ te blijven bij je businessrelaties. De klassieke fles wijn of champagne of een gadget met je logo volstaan echter niet langer. Wie echt het verschil wil maken, kiest voor persoonlijke en duurzame relatiegeschenken waaraan een heuse beleving gekoppeld is. Volgens Miel Bonduelle van RewardU is deze beweging al een tijdje ingezet en zullen écht persoonlijke geschenken nog belangrijker worden in 2020. Hij zet vijf trends op een rijtje!

Personalisatie van geschenken

Wanneer je aan een vriend of familielid een geschenk geeft, wil je uiteraard liefst iets schenken dat past bij die persoon. Als je er bovendien ook iets van jezelf in kwijt kan, wordt het geschenk nog waardevoller voor de ontvanger. Bij zakelijke cadeaus is het net zo. “Relatiegeschenken worden steeds persoonlijker. Ze worden niet alleen gepersonaliseerd op bedrijfsniveau, maar ook voor de klanten. De ontvanger wordt met zijn of haar naam aangesproken en krijgt een persoonlijke boodschap”, begint Miel Bonduelle van RewardU, specialist in customer loyalty en zakelijke geschenken. Business is een human-to-humanverhaal en mensen kopen van mensen, dus deze evolutie komt niet als een verrassing. “In 2020 zullen relatiegeschenken nog meer passen bij de klant dan bij het bedrijf”, voorspelt Miel.

Relatiegeschenken op maat

“Maatwerk wordt de norm in 2020: De gadgets en artikelen uit China waarop een logo gedrukt is, maken plaats voor geschenken die specifiek voor jouw bedrijf ontwikkeld zijn. Ze zijn ontworpen in je huisstijl, dragen je branding en vertellen je verhaal. Het lijkt wel alsof iemand in je kantoor ze zelf heeft gemaakt. Zo geef je als het ware iets van jezelf aan je klant.”

Van cadeau tot concept

Als gever wil je dat je geschenk (en je merk) bijblijft. Dat bereik je door van je geschenk een totaalbeleving te maken. “Wij maken bij RewardU niet zomaar relatiegeschenken, maar ontwikkelen concepten. Mensen willen niet gewoon een theebox of een bierbox, maar een totaalervaring”, licht Miel toe. “Voor een telecomoperator ontwikkelden we een concept rond thee onder de noemer ‘It’s tea(m) time’. In de box zaten soorten thee, maar ook allerlei lekkernijen. Doordat er voor ieder wat wils was, kon het hele team samen van de box genieten. Voor een softwarebedrijf hebben we een bonsaipakket samengesteld met de boodschap ‘Groei mee met ons’. In het pakketje zaten onder meer aarde, zaadjes, een schaartje en een potje met hun logo op. Zo blijft het merk de ontvanger lang bij.”

Duurzame business gifts zijn de toekomst

Het klimaat en het milieu zijn niet uit het nieuws weg te slaan. Plastic en wegwerpartikelen kunnen voor veel bedrijven en consumenten niet meer door de beugel. Met zulke geschenken dreig je dan ook een omgekeerd effect te bereiken (denk maar aan de blokjes van Delhaize). Dan is het beter om te kiezen voor een duurzaam geschenk, het liefst nog van een lokale producent. Miel: “We merken dat bedrijven steeds meer om duurzaamheid geven. Daarom werken we met duurzame materialen als bamboe in plaats van plastic. We schakelen ook lokale leveranciers in. Zij werken op een authentieke manier, vanuit een passie en vakmanschap.”

Doe eens een ervaring cadeau

Het kwam hierboven al aan bod: een geschenk is één ding, maar een ervaring blijft de ontvanger nog langer bij. “Daarom maken we van onze degustatieboxen echte ervaringen”, vertelt Miel. “In de box vind je het verhaal van bijvoorbeeld een brouwer of een theesoort, een proefwijzer en notitieboekje om samen met vrienden of collega’s smaken te ontdekken, accessoires, een receptenboekje om aan foodpairing te doen … Op die manier wordt je geschenk veel breder en beleeft je ontvanger meer. Je kunt nog verder gaan en er een wedstrijdformule aan koppelen. Via een QR-code in de verpakking kunnen je ontvangers bijvoorbeeld een degustatie of brouwerijbezoek winnen. Op die manier volgen er uit het geschenk nog meer belevingen.”

Wat schenk jij aan je zakenrelaties in 2020? Het creatieve team van RewardU zit klaar om voor jou een onvergetelijk geschenk op maat uit te denken – een cadeau dat je klanten nog lang bij zal blijven!

Meer weten? Stel je vraag via het formulier hieronder!

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en RewardU

Meer weten?

RewardU

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • RewardU

Ook interessant

Interessante bedrijven