Leaderboard BB.gif

Hoe maak je van je klanten echte ambassadeurs? Over het belang van customer loyalty

Klantenretentie wordt steeds belangrijker voor elk bedrijf. In een concurrentiële markt is een nieuwe klant aanwerven namelijk tot zeven keer duurder dan een bestaande klant behouden. Een trouwe klant is een betrouwbare bron van inkomsten, maar je bouwt er ook een persoonlijke band mee op. Klanten die steeds terugkeren, kunnen zelfs echte ambassadeurs worden en je bedrijf in de kijker zetten in hun netwerk. Ondernemers vinden nog altijd heel veel klanten dankzij mond-aan-mondreclame. Maar hoe zorg je ervoor dat je je klanten behoudt?

Onderscheid je met goede service

Uiteraard is het belangrijk dat je bedrijf kwalitatieve producten of diensten aflevert. Kwaliteit op zich is echter steeds minder een verkoopargument: een klant verwacht van elke leverancier topkwaliteit. Je wil een klant een reden geven om bij je terug te komen. Dat doe je door je te onderscheiden met je communicatie, je service en de dienstverlening nadat de deal beklonken is. Door persoonlijke communicatie en een goede service voor en na verkoop voelt je klant zich gewaardeerd. Dat maakt dat hij of zij de volgende keer sneller geneigd zal zijn opnieuw een beroep te doen op je onderneming.

Het juiste relatiegeschenk op het juiste moment

Ook door je klanten bij de juiste gelegenheid een geschenk te geven, zorg je ervoor dat ze zich geapprecieerd voelen. “Vaak trekken bedrijven nieuwe klanten aan met mooie cadeaus, maar daardoor voelen bestaande klanten zich in de steek gelaten, want zij krijgen niets. Dat kan hen motiveren om sneller voor een andere leverancier te kiezen die hen wel iets biedt,” vertelt Miel Bonduelle van RewardU. “Wanneer je enkel aan nieuwe klanten iets geeft, komt het vaak te commercieel over,” weet hij. “Bovendien kun je meer impact maken als je een geschenk op het juiste moment geeft. Uiteraard stuur je een eindejaarsgeschenk op, maar je maakt echt het verschil met een geschenk op een moment dat een klant het niet verwacht of dat belangrijk is voor de klant, zoals een verjaardag.

Gepersonaliseerde relatiegeschenken die een verhaal vertellen

Daarnaast is het belangrijk dat het geschenk een persoonlijke toets heeft. “Het is aangetoond dat relatiegeschenken wel degelijk een waarde hebben, tenminste als ze verweven zijn met je strategie,” legt Miel uit. “Vaak geven bedrijven gewoon een fles wijn of een doos pralines, zonder dat er een verhaal achter zit. Je spendeert er geld aan, zonder dat het rendeert. Een onpersoonlijk geschenk of een goedkoop gadget kan zelfs een negatief effect hebben op je merk.” Een gepersonaliseerd geschenk, daarentegen, spreekt de klant veel meer aan. “Je bindt de klant niet alleen met een geschenk, maar ook met het verhaal dat je vertelt. Daarom zetten we met RewardU in op gepersonaliseerde geschenken, waarbij je het verhaal van je merk mee kunt geven in een degustatie- en ervaringspakket.” De boxen worden steeds gepersonaliseerd volgens jouw wensen, zodat je merk op een authentieke manier beleefd wordt. “Er is ook ruimte voor persoonlijke boodschappen aan de ontvanger,” voegt Miel toe. “Denk maar aan een QR-code met een link naar een video met een ingesproken boodschap, een nieuwjaarsboodschap of een getekend kaartje van een accountmanager. Zo voelt je klant zich geen nummer, want hij of zij krijgt iets extra’s,” besluit Miel.

Wat geef jij dit jaar aan je zakenrelaties? Het creatieve team van RewardU gaat graag samen met jou op zoek naar het perfecte zakelijke geschenk voor je klanten.

Lees ook

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en RewardU

Meer weten?

RewardU

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • RewardU

Ook interessant

Bekijk de socials