MVO in handel- en dienstensector is afhankelijk van partners in de keten

Catering

Mooie voorbeelden van duurzaam ondernemerschap

Comeos, de vertegenwoordiger van de handel- en dienstensector in ons land, heeft voor het eerst een rapport uitgebracht over hoe MVO zich binnen de sector ontwikkelt. Daaruit leren we dat er in de sector drie transities aan de gang zijn, een transitie naar verantwoorde consumptie, naar duurzaam en eerlijk ondernemen en naar circulaire economie. De sector is voor deze transities weliswaar afhankelijk van haar partners in de keten, maar kan niettemin al mooie voorbeelden voorleggen. We lieten ons inspireren door enkele voorbeelden uit de voedings- en horecasector.

Transitie naar verantwoorde consumptie

  • Een voedingshandelaar daagt zijn leveranciers uit om een creatieve oplossing voor voedselverspilling te bedenken. De winnaars worden geselecteerd door een panel van experts, journalisten en vertegenwoordigers van NGO’s.
  • Een voedingshandelaar verplicht zijn leveranciers om alleen duurzaam gecertificeerde cacao, thee, koffie, vis, eieren,… te gebruiken.
  • Een cateringbedrijf organiseert elk jaar een campagneweek met demonstraties en activiteiten om klanten aan te moedigen minder te verspillen. Hij sensibiliseert ook via sociale media.
  • Een voedingshandelaar ontwikkelde een app die klanten met behulp van augmented reality informatie geeft over ingrediënten, voedingswaarden, allergenen, recepten en herkomst van huismerkproducten.

Transitie naar duurzaam en eerlijk ondernemen

  • Enkele grote voedingshandelaars laten hun leveranciers in risicolanden controleren door onafhankelijke auditbureaus, om zeker te zijn van goede arbeidsomstandigheden bij hun producenten wereldwijd.
  • Een voedingshandelaar in Wallonië biedt assistentie aan voor mensen met een beperking om boodschappen te doen.
  • De voedingshandel biedt nu ook Fairebel melk(producten) aan, die een hogere prijs garandeert aan de landbouwers.
  • Dankzij een nieuw online platform van een voedingshandelaar kunnen consumenten zelf beslissen over de verschillende criteria waaraan een product moet voldoen. Aan de hand van die criteria wordt de prijs bepaald.
  • Om de transparantie en traceerbaarheid te vergroten, heeft een voedingshandelaar een lijst gepubliceerd van zijn belangrijkste leveranciers, inclusief de locaties van alle productiesites. Deze lijst wordt elk half jaar bijgewerkt.

Transitie naar circulaire economie

  • Om verpakkingen te vermijden introduceerde een voedingshandelaar natuurlijke markeringen op zijn biologische producten. Het logo wordt direct op het product zelf gedrukt zodat er geen verpakking meer nodig is
  • Een restaurantketen laat zijn koffiegruis ophalen door een teler die er zijn oesterzwammen op laat groeien.
  • Een voedingshandelaar moedigt klanten aan om eigen verpakkingen mee te brengen voor o.a. charcuterie. Een andere handelaar test herbruikbare katoenen zakken voor groenten en fruit.
  • Een voedingshandelaar is een elektrische terminaltrekker aan het testen. Hij voedt hem met elektriciteit van hernieuwbare oorsprong.
  • Verschillende voedingshandelaars beginnen samen te werken om hun leveringen te combineren. De beladingsgraad van vrachtwagens kan hierdoor naar omhoog. Beter voor het milieu en voor de portemonnee (minder transportkosten).
  • Een voedingshandelaar heeft samen met enkele partners een trein op het spoor gezet die een deel van het transport van bier overneemt. Daarmee haalt hij flink wat vrachtwagens van de weg en stoot hij minder CO2 uit.
  • Een voedingshandelaar vervangt gradueel de koelvloeistoffen in zijn koel- en vriesvoorzieningen door propaan (R290), een koelvloeistof met een erg laag Global Warming Potential (GWP).
  • Een voedingshandelaar heeft een quasi volledig passief hoofdkantoor en investeert in energieopslag en in onderzoek naar andere vooruitstrevende energietechnologieën.
  • Een voedingshandelaar bouwt enkel nieuwe gebouwen die aan de BREEAM-standaarden voldoen. Hij wil ook laadpunten installeren, zodat klanten gratis hun fiets of auto kunnen opladen.

Ambitie voor de komende jaren

Comeos ziet wel nog enkele aandachtspunten en moedigt de sectorleden aan om meer aandacht te besteden aan dierenwelzijn, aan circulair inkopen en aan een circulair businessmodel. De belangenbehartiger ambieert de komende jaren meer gemeenschappelijke doelstellingen, acties en/of indicatoren te ontwikkelen rond (digitale) toegankelijkheid van de sector, (prijs)transparantie en transparante gezondheidsinformatie, energie en mobiliteit.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven