Clicks & Bricks, een gouden koppel?

Marketing & Sales

Online winkelen heeft de wind in de zeilen. Storm op zee voor je bestaande winkel? De boeken dicht en asap een webwinkel beginnen? Misschien is dat toch niet zo’n goed idee... 

Clicks & Bricks? Een nieuw wonderduo dat de hitlijsten veroverde met een vlotte meestamper? Neen, want ‘clicks’ staat voor online winkelen, ‘bricks’ verwijst naar een fysieke winkel. Met Clicks & Bricks koppel je online-activiteiten aan een bestaande winkel. Niet om je winkel te vervangen door een webwinkel. Wel om je klant gepast te kunnen bedienen. En die klant wil beter, of in elk geval anders worden bediend: de mondige burger werd een prijsgevoelige consument.

Opent de consument zijn webbrowser om te winkelen? Misschien. Waarschijnlijker is dat hij dat doet om vooral informatie te pakken te krijgen. Misschien over producten die hij wil kopen. Misschien zijn dat jouw producten. Het is een open deur, maar ik vind het een herhaling waard: zorg ervoor dat de klant je vindt op het internet. Dat hij (of zij, natuurlijk) weet wie je bent, wat je aanbiedt en hoe je te bereiken bent. Wil dat zeggen dat je meteen ook een webwinkel moet starten? Tja, dat hoor je me niet onmiddelllijk zeggen. Misschien is dat helemaal niet nodig. Wat verkoop je? Bederfbare goederen of handzame producten die een verzending via de post of een pakjesdienst overleven? Wie zijn je klanten? Wonen je (potentiële) klanten binnen een straal van 400 meter, of in heel België, heel Europa, de hele wereld? Ben je actief in een sector waar de backcatalogus (de ‘long tail’, heet dat in marketingtaal) belangrijk is?

Vragen vragen, al die vragen! Ja, maar die vragen mag je niet uit de weg gaan. De antwoorden bepalen mee of het zin heeft om aan je aanwezigheid op het internet ook een webwinkel te koppelen. Een haalbaarheidsstudie is geen overbodige luxe. Want hier volgen nog meer vragen: hoe exclusief is je aanbod? Waar zit je concurrentie? Schat met andere woorden het potentieel van het online aanbieden van producten of diensten zo goed mogelijk in. Dus sorry als ik zoveel vragen stel. Maar als je een webwinkel opent, doe dat dan meteen goed. Een slechte webwinkel kan namelijk je bestaande winkelklanten doen weglopen.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

Bekijk de socials