Harry Demey: “Een huisstijl is geen kost, dat is een investering”

Communicatie & huisstijl

Geef je bedrijf een identiteit. “Hoe belangrijk een huisstijl is voor een bedrijf wordt vaak onderschat. Het is je visitekaartje. Je huisstijl staat voor wie je bent en wat je doet en geeft je klanten vertrouwen."

"Weinig mensen weten trouwens dat de ontwikkeling van een huisstijl geen kost is, maar een investering, die je over drie tot vijf jaar kan afschrijven.” Aan het woord marketeer Harry Demey, oprichter van reclamebureau LDV United en de man achter de stralende A van de stad Antwerpen en de slogan ’t Stad is van iedereen.

Wat is een huisstijl eigenlijk?

Harry Demey: “In de eerste plaats is er het logo. Daarnaast bepaal je ook een of meerdere bedrijfskleuren waarin je wil communiceren. Verder kies je een lettertype, maar ook de manier waarop je gaat communiceren is belangrijk. Ga je voor een vormelijk taalgebruik, of houd je het eerder amicaal, gebruik je bijvoorbeeld ‘u’ of ga je voor ‘jij en jou’. Je huisstijl dien je door te trekken in al je communicatie: je visitekaartjes, je mails, je briefpapier, je facturatiepapier, je PowerPoint presentaties, je bedrijfswagen of -camionettes,… tot en met het welkomstbordje toe, kortom alle ‘touch points’, met andere woorden alle punten van je bedrijf waarmee een consument in aanraking komt. Met een huisstijl ben je herkenbaar voor de buitenwereld. Zelf voel je je als klant toch ook beter wanneer dit allemaal in orde is?”

Kost een huisstijl veel?

HD: “Een huisstijl wordt meestal gezien als een kost, maar ik zie dat als een investering, meer nog, weinig mensen weten dat je de kosten daarvan op drie tot vijf jaar in je boekhouding kan afschrijven. Dat scheelt toch een slok op de borrel. Een huisstijl gaat ook lang mee, 10 tot 15 jaar. Nu en dan moet je wel eens nakijken of alles nog wel klopt en na 15 jaar is de huisstijl misschien wel wat gedateerd.”

Hoe ontwikkel je een huisstijl?

HD: “Het beste dat je kan doen, is een grafisch bureau inschakelen. Er zijn er heel veel, ook veel kleine, die heel goed werk geven. Belangrijk is om  je grafisch vormgever goed te briefen en er een gesprek mee te hebben, waarbij je hem vertelt wie je bent, waar je voor staat, wat je waarden zijn en hoe je je bedrijf een identiteit wil geven.”

Heb je nog een tip voor de lezers?

HD: “Stel een huisstijlgids samen. Dat hoeven geen 100 pagina’s te zijn, maar zorg voor een beknopte, maar goede beschrijving van je huisstijl. Zo’n huisstijlgids bespaart je achter veel tijd en moeite. Bij nieuwe leveranciers hoef je dan niet telkens opnieuw je volledige verhaal uit de doeken te doen.”

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Stel een vraag aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.