Leaderboard BB.gif

Wanneer dien je te rebranden en hoe doe je dat?

Communicatie & Huisstijl

Het hoe, wat en waarom van rebranding

Rebranden is het veranderen van je merk door een nieuwe naam te geven, door een nieuwe slagzin te bedenken, of door het logo of het design te veranderen. Je kan ook rebranden door je bedrijf een nieuwe naam te geven.

Waarom voer je een rebranding door?

Een rebranding kan verschillende redenen hebben. Je gaat een nieuwe koers varen of je stippelt een nieuwe strategie uit. Het kan ook zijn dat je merk in de huidige markt niet meer kan groeien of dat de behoeften van je klanten veranderd zijn. Misschien wil je wel een nieuwe doelgroep aanspreken, heeft je merk een negatief imago opgelopen, of klinkt je merk of je bedrijfsnaam niet goed of te Vlaams nu je gaat internationaliseren,...

Hoe voer je een rebranding uit?

Bij het rebranding proces komen verschillende stappen kijken. In eerste instantie is het belangrijk om je kernwaarden en je positie in de markt op een rijtje te zetten. Daarbij kan je de hulp van een marketeer inroepen. Stel vervolgens binnen je organisatie een verantwoordelijke aan die het veranderproces en de communicatie errond op zich neemt. Creëer draagvlak bij je medewerkers. Dit ken je bewerkstelligen door vroeg in het proces te communiceren en door hen te betrekken. Een nieuwe naam verzinnen is ingrijpend. Waarom niet samen brainstormen, met een pakketje post-its binnen handbereik?

Check en double check

Heb je een leuk idee? Dan dien je na te gaan of deze merk- of bedrijfsnaam niet reeds gedeponeerd is door een ander bedrijf dat eventueel bezwaar kan maken. Je kan dit checken via het online merkenregister. Zorg ervoor dat je merk geregistreerd geraakt. Je nieuwe vennootschapsnaam check je bij de Kruispuntbank voor Ondernemingen. Zorg ook voor een domeinnaam die je zonder probleem kan registreren.

Je nieuwe ‘brand’ of bedrijfsnaam lanceren

Voor de lancering van je nieuwe ‘brand’ maak je best een communicatie draaiboek op, waarin je alle to do’s opneemt, denk aan aanpassen gevelsignalisatie, aanpassen briefhoofden, offertes, visitekaartjes, presentaties, website, sociale media pagina’s,... Denk ook na hoe je je klanten en andere contacten gaat informeren en vergeet ook niet je naam te wijzigen bij officiële instanties.

Rectangle banner.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Evoke

  • EVM Print

  • Copykat

Bekijk de socials