Werken aan de corporate identity van je bedrijf
De drie elementen van je bedrijfsentiteit
Met je bedrijf wil je een bepaalde indruk maken en een bepaald beeld creëren bij je doelgroep. Dit doe je met de ontwikkeling van een huisstijl of corporate identity. Je bedrijfsidentiteit bestaat concreet uit drie elementen: design (beelden, symbolen, vormen, je bedrijfsgebouw,…), communicatie (PR, corporate communicatie, je boodschap,…) en gedrag (dresscode, taalgebruik, hoe je de telefoon opneemt,…).
Gedrag bepaalt je imago
Deze drie elementen samen, het volledige verhaal van je bedrijf, vormen je imago. Voor 90% wordt dit bepaald door het gedrag van je medewerkers. Design en communicatie zorgen voor de overige 10%.
Visuele en verbale boodschappen
Laten we je communicatie onder de loep nemen. Die bestaat uit visuele en verbale boodschappen. Voor je visuele communicatie beschik je over vijf elementen: woordmerk, beeldmerk, typografie, kleur en kenmerkende vormen.
Woordmerk
Een woordmerk is een reeks letters of cijfers die achter elkaar staan: de naam van je organisatie of van je product. Het lettertype is vaak kenmerkend en zegt iets over de aard van je bedrijf.
Beeldmerk
Een beeldmerk is een symbool of een icoon waarmee je de identiteit van je bedrijf weergeeft. Het gaat om een figuratieve afbeelding, eventueel in combinatie met letters, cijfers of een of meerdere woorden.
Logo
Een logo wordt gevormd door een woordmerk, een beeldmerk, of een combinatie van beide.
Kleur met betekenis
Ook kleur zegt iets over je bedrijf. Blauw staat voor zakelijkheid en rede, groen voor rust, rood voor warmte en passie, oranje voor enthousiast en jong en paars voor luxe.
Typografie
Je corporate identity geef je ook vorm met typografie. Een lettertype kan zakelijkheid uitstralen (Arial, Times New Roman,…), speelsheid (Comic Sans), sierlijkheid (Vivaldi),… De top vijf van lettertypes voor offertes zijn Helvetica, Calibri, Garamond, Georgia of Trebuchet MS. Ook over de puntsgrootte en de uiting (vet, cursief,…) denk je best even na.
Probeer je kernwaarden zo goed mogelijk te visualiseren met logo, kleur, afbeeldingen, lettertypes,… maar verlies jouw gedrag en dat van je medewerkers en je boodschap niet uit het oog.
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Optimaliseer jouw corporate branding
Een goede branding is belangrijk voor élk merk. Het helpt bij het leggen van een verbin...
Online drukkerij wil na Vlaanderen ook Wallonië veroveren
Met de lancering van een Franstalige website wildrukland.be op de radar komen van zo’n ...
Interessante bedrijven
Salens Communicatie NV
Bart Bert Grafische projecten
EVM Print