corporate identity van je bedrijf

Werken aan de corporate identity van je bedrijf

Communicatie & huisstijl

De drie elementen van je bedrijfsentiteit

Met je bedrijf wil je een bepaalde indruk maken en een bepaald beeld creëren bij je doelgroep. Dit doe je met de ontwikkeling van een huisstijl of corporate identity. Je bedrijfsidentiteit bestaat concreet uit drie elementen: design (beelden, symbolen, vormen, je bedrijfsgebouw,…), communicatie (PR, corporate communicatie, je boodschap,…) en gedrag (dresscode, taalgebruik, hoe je de telefoon opneemt,…).

Gedrag bepaalt je imago

Deze drie elementen samen, het volledige verhaal van je bedrijf, vormen je imago. Voor 90% wordt dit bepaald door het gedrag van je medewerkers. Design en communicatie zorgen voor de overige 10%.

Visuele en verbale boodschappen

Laten we je communicatie onder de loep nemen. Die bestaat uit visuele en verbale boodschappen. Voor je visuele communicatie beschik je over vijf elementen: woordmerk, beeldmerk, typografie, kleur en kenmerkende vormen.

Woordmerk

Een woordmerk is een reeks letters of cijfers die achter elkaar staan: de naam van je organisatie of van je product. Het lettertype is vaak kenmerkend en zegt iets over de aard van je bedrijf.

Beeldmerk

Een beeldmerk is een symbool of een icoon waarmee je de identiteit van je bedrijf weergeeft. Het gaat om een figuratieve afbeelding, eventueel in combinatie met letters, cijfers of een of meerdere woorden.

Logo

Een logo wordt gevormd door een woordmerk, een beeldmerk, of een combinatie van beide.

Kleur met betekenis

Ook kleur zegt iets over je bedrijf. Blauw staat voor zakelijkheid en rede, groen voor rust, rood voor warmte en passie, oranje voor enthousiast en jong en paars voor luxe.

Typografie

Je corporate identity geef je ook vorm met typografie. Een lettertype kan zakelijkheid uitstralen (Arial, Times New Roman,…), speelsheid (Comic Sans), sierlijkheid (Vivaldi),… De top vijf van lettertypes voor offertes zijn Helvetica, Calibri, Garamond, Georgia of Trebuchet MS. Ook over de puntsgrootte en de uiting (vet, cursief,…) denk je best even na.

Probeer je kernwaarden zo goed mogelijk te visualiseren met logo, kleur, afbeeldingen, lettertypes,… maar verlies jouw gedrag en dat van je medewerkers en je boodschap niet uit het oog.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven