Leaderboard BB.gif

3D-expo BV uit Elversele geeft virtuele beurzen een nieuwe dimensie

Marketing & Sales

3D-expo BV heeft software ontwikkeld om in 3D virtuele (vak)beurzen en standen te maken. Deze software leent zich voor virtuele interactieve consumenten- en vakbeurzen die op zichzelf staan of complementair zijn aan een fysieke beurs.

Ideale tool voor bedrijven en beursorganisatoren tijdens een pandemie

Op https://beursgebouw.3dexpo.be ontdek je het beursgebouw en de beurshal 360° met de interactieve mogelijkheden. De beurshal is gekoppeld aan het volledige 3D-beurscomplex. Je ‘wandelt’ dan van de inkomhal naar de beurshal. Maar er zijn nog andere mogelijkheden. Dit principe is zelfs mogelijk voor een museum waar kunstwerken aan de muur hangen. Dan zien bezoekers een gedetailleerde beschrijving als ze op een kunstwerk klikken.

Bovendien kunnen bedrijven ook een individuele interactieve beursstand laten ontwikkelen waarin hun producten getoond worden.

Vanuit je luie zetel een beurs bezoeken

Virtuele beurzen hebben het voordeel dat je ze van thuis kunt bezoeken. Je kan dus vanuit je zetel bedrijfsprofielen opslaan om daarna alles te bekijken. Een plattegrond in helicopterview maakt duidelijk hoe de beurs is opgebouwd. Boven elke stand zie je de naam van de exposant, door op de naam te klikken navigeer je naar die stand. Het beeldmateriaal van de stand is erin geïntegreerd. Je krijgt dus geen effect van een geplakte afbeelding.

Beursorganisatoren kunnen de 3D-expohal ‘huren’

Met de 3D-expo-software wil 3D-Expo zelf beurzen organiseren, maar ze willen ook hun virtuele beurshal verhuren aan beursorganisatoren. Zo kunnen de organisatoren de infrastructuur van hun standen kiezen en worden de standen volledig gepersonaliseerd.

Ontwerp 3D-expo


Voor de virtuele B2B-beurzen voorziet 3D-expo een inlogscherm waar bezoekers zich moeten registreren voor ze de beurs kunnen bezoeken. Zo kunnen exposanten makkelijk contact opnemen met bezoekers. Die optie is er ook voor B2C beurzen, maar dit schrikt de B2C consumenten misschien af.

Hoe zit de prijsberekening in elkaar als een beursorganisator de 3D-expohal wil huren?

Dirk Maes: “In dat geval bekijken we met die beursorganisator hoeveel standen hij wenst, welke formules en opties, hoe lang hij de beurs online wil houden, enz. Aan de hand van die gegevens bepalen we de prijs die de beursorganisator betaalt voor het gebruik van ons 3D-expo systeem.”

3D-jobbeurzen

3D-expo is ook van plan online jobbeurzen op te zetten in samenwerking met gespecialiseerde HR-partners en/of mediagroepen. “Voor deze jobbeurzen werken we met standen van 6m x 4m. Aanwezigheid is hier belangrijker dan de grootte van de stand. Deelname kan vanaf 690 euro per maand. Vergeleken met personeelsadvertenties in kranten of op webplatformen is dat zeer concurrentieel. Bovendien krijgen de exposanten een volledig interactief gegeven met minstens één maand visibiliteit. Met een eigen log-in kunnen de bedrijven zelf de ingevulde vacatures verwijderen en nieuwe toevoegen.”, zegt Dirk Maes.


Hoe worden 3D-beurzen gepromoot?

Virtuele beurzen die 3D-expo zelf gaat organiseren, worden ondersteund met uitgebreide online campagnes. Zo plaatsen we voor Tuinbeursonline ook banners op relevante websites.

Dirk Maes: “Voor (vak)beurzen die andere beursorganisatoren inrichten, dienen zij zelf sales, marketing en promo te doen. Uiteraard helpen we hierbij, als zij dit wensen. Een exact bezoekersaantal kunnen we niet garanderen. Maar we doen al het mogelijke om zoveel mogelijk bezoekers over de beursvloer te krijgen.”

Hoe Dirk Maes op dit idee kwam

In covidtijd werden beurzen vaak afgelast. Dirk ging op zoek naar een alternatief. “Ik bekeek enkele virtuele beurzen, maar was niet onder de indruk. Voor mij moet het meer zijn dan wat 360° VR foto’s en Google Streetview. Ik ben dan beginnen kijken om een platform te ontwikkelen waar we meer beleving en interactie konden implementeren. Dit heeft geleid tot 3D-expo. Zo kan je echt de beursstanden bezoeken.” (info: www.3d-expo.be en www.dimatradingbvba.be)

Als je het volledige artikel in KMOinsider Magazine wil lezen, klik dan hier.

Rectangle banner.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials