Leaderboard BB.gif

De betekenis achter kleurgebruik in je logo

Marketing & Sales

Ben je een startend ondernemer en wil je graag een logo ontwerpen? Ben je ondernemer en wil je graag je logo vernieuwen of een nieuwe huisstijl creëren? Maar weet je niet goed hoe je eraan moet beginnen? Met deze tips over kleurgebruik in een bedrijfslogo ben je een stap vooruit.

Kleurassociaties

Kleuren roepen associaties op. Zo hebben we allemaal een persoonlijke voorkeur van kleuren, maar ook kunnen ons humeur en onze houding erdoor worden beïnvloed. Daarom mag de keuze van de kleur in een bedrijfslogo geen overhaaste beslissing zijn. Denk hier goed over na en schakel indien nodig een expert in logogebruik en huisstijl in.

Photographer: Sharon Pittaway | Source: Unsplash

Stel jezelf deze vragen:

  • Welke doelgroep wil ik aanspreken?
  • Welke sfeer wil ik uitstralen?
  • Wat maakt mijn onderneming anders dan andere ondernemingen?

Houd het antwoord dat je hebt in gedachten. Het zal je helpen bij je kleurkeuze.

Kleurbetekenis

Rood

Rood is een opvallende kleur, die in één oogopslag je aandacht trekt. Als we aan logo’s denken met een rode kleur, dan denken we spontaan aan Coca Cola en KFC. Maar ook Pinterest en YouTube kozen voor (de verwerking van) de rode kleur in hun logo’s.

Coca Cola
Photographer: Caitlyn Hastings | Source: Unsplash

Betekenis

Rood is een emotionele kleur die energie, passie en kracht oproept.

Oranje

Oranje is een heldere en aantrekkelijke kleur, die de aandacht vraagt van de toeschouwer. Als we aan logo’s denken met de oranje kleur, dan denken we aan ING, PostNL en Etsy. Maar ook Fanta en Amazon kozen voor (de verwerking van) oranje in hun logo’s.

Betekenis

Oranje is een kleur die energie, zelfzekerheid en vriendelijkheid uitstraalt. Tevens staat de kleur voor jong, enthousiast en betaalbaar.

Photographer: Christian Wiediger | Source: Unsplash

Geel

Geel is een kleur die erg stimulerend werkt. Geel wakkert creativiteit en fantasie aan. Als we aan logo’s denken met de gele kleur, denken we spontaan aan McDonalds en Telenet. Maar ook IKEA, Jumbo, Lays en Nikon kozen voor het gebruik van geel in hun logo’s.

Met de gele kleur associëren we een gevoel van geluk, vreugde en blijdschap.

Betekenis

Geel is een kleur die geluk, optimisme en jeugdigheid uitstraalt.

Photographer: Joiarib Morales Uc | Source: Unsplash

Groen

Groen is een rustgevende, harmonieuze en verfrissende kleur. Tevens is het een van de gemakkelijkste kleuren om via het menselijk oog te verwerken. Groen wordt met de natuur en met gezondheid geassocieerd. Ondernemingen die begaan zijn met duurzaamheid of MVO, zullen geneigd zijn om deze kleur te gebruiken.

Als we aan logo’s denken met de groene kleur, dan denken we aan Oxfam en Greenpeace. Maar ook Starbucks, Tropicana, Android en Whatsapp kozen voor groen in hun logo’s.

Betekenis

Groen is een kleur die gezondheid, groei en frisheid uitstraalt.

Greenpeace – climate change demonstration strike protest
Photographer: Markus Spiske | Source: Unsplash

Blauw

Blauw is een kleur die wordt gezien als de kleur van vertrouwen, betrouwbaarheid en duidelijke communicatie. We associëren deze kleur met de blauwe lucht en het water. Een onderneming die kiest voor het gebruik van blauw in zijn logo, tracht vertrouwen van de (potentiële) klant op te wekken. Hij wilt op die manier betrouwbaar overkomen.

Als we aan logo’s denken met een blauwe kleur, denken we spontaan aan Facebook en Twitter. Maar ook Skype, PayPal, Nivea en KBC kozen voor de blauwe kleur in hun logo’s.

Betekenis

Blauw is een kleur die kalmte, succes en loyaliteit uitstraalt.

Photographer: Joshua Hoehne | Source: Unsplash

Paars

Paars is een kleur die wordt geassocieerd met luxe, rijkdom en spiritualiteit. Het is een kleur die opbeurend en kalmerend werkt. Tevens kan paars je creativiteit stimuleren. We associëren deze kleur met intuïtie, daadkracht en leiding. Denk maar aan het onderwijs.

Als we aan logo’s denken met een paarse kleur, dan denken we aan Hallmark en Milka. Maar ook Yahoo, FedEx, Proximus en BeoBank kozen voor de paarse kleur in hun logo’s.

Betekenis

Paars is een kleur die luxe, stijl, rijkdom en spiritualiteit uitstraalt.

milka
Photographer: Olena Sergienko | Source: Unsplash

Grijs

Grijs is een kleur die wordt geassocieerd met verfijning, strakheid en georganiseerdheid. Het is een kleur die vaak als basis wordt gebruikt om de kleur ernaast te verstreken. Als we aan logo’s denken met een grijze kleur, dan komt Apple spontaan in ons hoofd op.

Betekenis

Grijs is een kleur die intelligentie, praktisch en solide uitstraalt.

Photographer: AltumCode | Source: Unsplash

Zwart

Zwart is een kleur die waardigheid en aanzien kent. Daardoor wordt deze kleur vaak gebruikt om status, autoriteit, elegantie en stijl uit te drukken. Als we aan logo’s denken met een zwarte kleur, dan denken we spontaan aan Adidas, Zara en Nike.

Betekenis

Zwart is een kleur die autoriteit, rijkdom en kracht uitstraalt.

Adidas Shoes
Photographer: Christian Wiediger | Source: Unsplash

Wil je graag extra tips over hoe je je eigen bedrijfslogo kunt ontwerpen? Lees dan zeker ons artikel Ontwerp je eigen bedrijfslogo met deze 10 tips voor meer informatie!

Wil je meer informatie over een allround specialist in huisstijl, communicatie en drukwerk? Bekijk het bedrijfsprofiel van onze partner Imprenta voor meer informatie!

Rectangle banner.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials