Leaderboard BB.gif

De milieu-impact van huis-aan-huis folders onderzocht

In tijden van groeiend ecologisch bewustzijn moet je als bedrijfsleider steeds vaker klimaatbewuste keuzes maken. Eén aspect hiervan is het gebruik van papieren folders voor advertenties en communicatiedoeleinden. Door de impact hiervan in kaart te brengen kunnen jij jouw bedrijf op een voordelige én duurzame manier communiceren met klanten en partners.

De milieu-impact van folders en digitale alternatieven

In een tijd waarin bedrijven steeds meer aangesproken worden op hun verantwoordelijkheden ten aanzien van het klimaat engageert Vlaamse Post zich om de impact van ongeadresseerde huis-aan-huis communicatie op het milieu in kaart te brengen. Bovendien is het interessant om ook de impact van digitale alternatieven op het milieu onder de loep te nemen, want deze worden vaak onderschat.

Zo krijg je via Vlaamse Post een duidelijk zicht op de ecologische voetafdruk van jouw communicatiestrategie.

Gerecycleerde huis-aan-huis communicatie

Steeds meer bedrijven beseffen dat de natuurlijke grondstoffen eindig zijn en gaan op zoek naar oplossingen om productiemiddelen te hergebruiken. Papier past perfect binnen de circulaire economie. De hele productie- en distributieketen staat in het teken van recyclage.

Vandaag wordt in Europa 72% van het papier gerecycleerd én wordt er 90% van het recycleerbaar papier opnieuw gebruikt. Ook jouw huis-aan-huis reclamefolders worden dus gedrukt op gerecycleerd papier en kunnen wel 5 tot 7 keer hergebruikt worden.

Milieuvriendelijk papier en herbebossing

Terwijl 50% van de grondstoffen voor de productie van papier afkomstig is van gerecycleerd papier wordt de andere helft gewonnen uit duurzaam bosbeheer of als bijproduct van andere industrieën.

Tegelijk ondersteunt en financiert de Belgische papierindustrie heel wat herbebossingsprojecten. Jonge bossen zijn over het algemeen dichter bebost en beschikken daardoor over meer capaciteit om meer CO² uit de lucht te halen

De grote ecologische voetafdruk van digitale alternatieven

Volgens Vlaamse Post onderschatten we de ecologische voetafdruk van digitale alternatieven vaak. Nochtans zijn digitale vormen van communicatie niet klimaatneutraal. De materialen die gebruikt worden voor smartphones, tablets, e-readers, computers en servers zijn immers veel moeilijker te ontginnen, te verwerken en te recycleren dan papier. De recyclagegraad van elektronisch afval bedraagt 35%, die van papier 72%.

Ook het verzenden van e-mails, het ontvangen van digitale folders en het recycleren van elektronica hebben effect op het milieu.

Samengevat: huis-aan-huis folderbedeling is nog steeds een bijzonder effectieve én duurzame keuze waarmee je veel mensen bereikt én waarmee je bijdraagt aan een beter milieu.

Wil jij meer weten over de mogelijkheden van huis-aan-huis reclame via Vlaamse Post? Neem dan contact op via onderstaand formulier.

Bron: Deloitte Monitor, maart 2019

Lees ook:

Ook in digitale tijden blijft print reclame onmisbaar

7 redenen om te adverteren via print en huis-aan-huisbedeling

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Vlaamse Post

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Vlaamse Post
  • Turnhoutsebaan 185
    2970 Schilde
  • 0800 64 400 (gratis vanuit België)

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials