Leaderboard BB.gif

Digital Academy: testimonials als magneet voor nieuwe klanten

Klantenverhalen of testimonials zijn een bijzonder sterke en geloofwaardige vorm van communicatie. Bovendien kan je ze koppelen aan de waarden en doelstellingen van je bedrijf. Maar hoe werken testimonials en hoe overtuig je je klanten om mee te doen? “De win-win zit zeker ook aan de klantzijde, zegt Frederik De Wachter van Digital Academy, onderdeel van Businezz Booster.

De beste manier om een potentiële klant te overtuigen is de voordelen te laten vertellen vanuit het standpunt van een tevreden klant. Een testimonial kan je dus perfect gebruiken als een bewuste marketingstrategie om heel gericht de juiste nieuwe klanten aan te trekken, of om bestaande te overtuigen om nieuwe diensten af te nemen. Maar vooral: je leert je fans kennen!

Wil je meteen samen met ons aan de slag? Schrijf je dan hier in voor het gratis webinar ‘De beste klanten aantrekken’ in maart.

Je unieke waarden communiceren via testimonials

Om de kennis over je klanten te boosten, zijn testimonials dus enorm interessant. Niet alleen hoor of lees je interessante feedback en ken je mogelijke problemen, maar je leert er ook de meest voorkomende waarden van je bedrijf kennen. Je tekent de verwoordingen van je unieke waarden simpelweg op uit de mond van klanten.

“Hoe meer mensen je aan het woord laat over jouw product of dienstverlening, hoe meer andere mensen je zal overtuigen. Dat lijkt me evident” (Frederik De Wachter, Digital Academy)

Tip: maak een lijstje van de 5 tot 10 meest voorkomende redenen waarom klanten je aanbod en service zo appreciëren. Die lijst is meteen een opsomming van jouw unieke waarden en USP’s. Het is een zeer goede basis om anderen te wijzen op hoe jij het verschil maakt tegenover anderen.

Hoe maak je testimonials?

Feedback verzamelen van je klanten kan je doen op basis van klantenbevragingen. Let wel, dit is geen taak die je er zomaar even bij neemt. Een goede voorbereiding geeft het beste resultaat! Het begint bij het selecteren van jouw klant(en). Zijn er klanten die je recent positieve feedback gaven? Zijn er klanten die al jaren tevreden bij je kopen? Heb je een uitzonderlijke case opgeleverd? Het zijn allemaal potentiële kandidaten om mee in overleg te gaan.

Vermijd valkuilen door er zomaar vanuit te gaan dat jouw klanten willen meedoen. Dit vraagt soms wat overredingskracht. Laat je klanten merken dat je hun reacties écht belangrijk vindt, zowel de positieve als de negatieve.

Tip: Geef je klant de kans om in de testimonial ook zijn activiteiten en service te beschrijven. Zo levert zijn getuigenis ook extra promotie op voor zijn producten en diensten.

Het belang van videotestimonials

Videotestimonials zijn op beeld geregistreerde klantenverhalen. Eigenlijk gaat er niets boven een tevreden klant die in beeld vertelt over zijn positieve ervaringen want in een bewegend beeld kan je zoveel ware emotie vastleggen. “Het is een van de meest eerlijke vormen van communicatie,” aldus Frederik De Wachter.

Klantenverhalen communiceren

Als je het goed aanpakt, vormen testimonials de basis voor geloofwaardige en welgemikte content die je langs heel wat kanalen kan verspreiden: een mooi verhaal in tekst of beeld op je website, een downloadbare pdf (in ruil voor een email-adres), een rake post op je sociale media en/of een sterke videogetuigenis in je nieuwsbrief. Perfect gericht op het overtuigen van de juiste, nieuwe of bestaande klanten. Het vergroot alleen maar de kans dat andere ondernemers zich onmiddellijk in jouw waarden herkennen.

Met elk duimpje of sterretje naast een video op een socialmediakanaal wint jouw product of dienstverlening aan geloofwaardigheid. En dat voor een fractie van de prijs van een tv-spot, waarbij je veel minder inzicht verkrijgt van de impact op de potentiële klant.

Hoe verwerk je de resultaten?

Eens je de klanten overtuigd hebt om mee te werken aan een testimonial is het van cruciaal belang om zijn informatie ook juist te verwerken. Want aan de hand van de resultaten kunnen conclusies getrokken worden om de kwaliteit van je service te verbeteren.

  • Bekijk de resultaten vanuit de vooropgezette doelen
  • Neem elke reactie serieus
  • Koppel zowel positieve als negatieve reacties terug naar je organisatie
  • Gebruik negatieve feedback om je organisatie te triggeren
  • Geef je testimonial de nodige ‘airplay’ via je communicatiekanalen (website, social media, nieuwsbrief, ...)
  • Communiceer de testimonial met je klant met de vraag om deze te delen op zijn communicatiekanalen

Hoe pakt Digital Academy klantengetuigenissen aan?

Voor hun testimonials deed Digital Academy een beroep op de enthousiaste studenten van de Arteveldehogeschool en HoGent. Na een grondige briefing tekenden de studenten klantenverhalen op op basis van een Google Form template. Daarin vroegen ze om de webinars van Digital Academy te beoordelen en peilden ze ervaringen over de dienstverlening.

Dit zijn enkele commentaren die uit de testimonials kwamen:

  • “Zeer fijn dat we digitaal worden samengebracht met collega's tijdens de webinars van de Digital Academy. Fijn om ervaringen te delen met elkaar.”
  • “De tips die je iedere week krijgt, geven echt een meerwaarde aan je bedrijf, ej kan er ook gewoon mee aan de slag!”
  • “ De interactie met de collega's is waardevol en je hebt zin om direct actie te ondernemen.”

Wat doet Digital Academy?

Digital Academy is als onderdeel van Businezz Booster een e-learning platform en community waar je als ondernemer leert hoe je klanten aantrekt dankzij een sterke online communicatie, via:

  • Live en online cursussen over online communicatie
  • Templates, praktijkcases en e-books
  • Live Q&A sessies met experten en het delen van ervaringen met andere ondernemers
  • Concrete uitvoering dankzij de partners van Digital Academy die de lessen en stappen voor je uitvoeren, zodat je effectief resultaat krijgt.

Gratis webinar

Wil je meteen aan de slag? Schrijf je dan in voor het gratis webinar ‘De beste klanten aantrekken’ in maart. Meer info via frederik.dewachter@businezzbooster.be

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Businezz Booster

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Kantoor Mechelen
  • Kantoor Gent

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials