E-mailmarketing: hoe zit dat met die opt-in/opt-out?
In het digitale tijdperk waarin we leven, kan je in één klik heel wat mensen bereiken met e-mails. De vraag is echter of dat zomaar mag, of je iemand zomaar ongevraagd kan mailen. Voor je begint, kijk je best even aandachtig naar de opt-in wetgeving rond e-mailmarketing. Bekijk ook of je in regel bent met de GDPR.
Wat zegt de wet?
De wet stelt dat je niet het recht hebt om zonder toestemming e-mails met reclamedoeleinden te verzenden. Daarvoor moet je duidelijk kunnen aantonen dat de ontvanger heeft bevestigd je mails te willen ontvangen.
E-mails met reclamedoeleinden
Hieronder valt: ‘iedere vorm van communicatie bestemd voor het promoten van goederen, diensten, of het imago van een onderneming, organisatie of persoon die een commerciële, industriële of ambachtelijke activiteit of een gereglementeerd beroep uitoefent.’
Daarenboven moet je altijd vermelden dat de e-mail voor publiciteit is bedoeld.
Uitschrijfknop (opt-out) voorzien
Je moet in iedere mail een duidelijke opt-out knop voorzien. Zo geef je de ontvanger altijd de keuze om zich uit te schrijven. Schrijft de ontvanger zich uit (= opt-out), dan moet hij uit je database verwijderd worden. Niets is vervelender dan ongewenste communicatie.
Daarnaast is het ook strafbaar om de wens van de ontvanger niet te respecteren.
Wat zijn uitzonderingen?
Op die opt-in wet zijn enkele uitzonderingen, namelijk:
- Als de ontvanger een eigen klant is, mag je zonder toestemming e-mails verzenden. Je beschikt over hun contactgegevens omdat er een aankoop heeft plaatsgevonden. Let wel: de inhoud van de mails mag alleen gaan over ‘soortgelijke’ producten (of diensten) die jouw onderneming aanbiedt.
- Als de ontvanger een rechtspersoon is, dan mag je in principe e-mails à volonté verzenden. Let wel: de ontvanger mag geen specifiek individu zijn.
Verborgen valkuilen?
Een ‘lead’ die een formulier invulde om een gratis aanbieding te krijgen, is nog geen klantenrelatie. Tenzij die persoon heeft aangegeven dat hij extra informatie wil ontvangen, mag je naar hem geen verdere promotiemails verzenden.
Gevolgen van GDPR?
Welke impact heeft de GDPR op e-mailmarketing? “In theorie heeft de GDPR niet zo geweldig veel veranderd voor mailmarketeers”, zegt Michelle Dassen, business unit manager bij Flexmail. “De bestaande policies die serieuze bedrijven al hanteerden voor hun mailverkeer, waren eigenlijk niet zo moeilijk in lijn te brengen met GDPR. Eenvoudigweg omdat heel veel zaken, zoals de opt-in, al bestonden voor e-mail. In de praktijk zagen we twee strekkingen: aan de ene kant de bedrijven die voor struisvogel speelden en deden alsof ze van niks wisten. Aan het andere uiterste ondernemingen die aan hun complete klantenlijst opnieuw toestemming gingen vragen om te mogen communiceren.” (uit: GDPR en e-mailmarketing: Kroniek van een status-quo)
Conclusie
Hoewel je in één klik heel wat mensen kan bereiken, mag je niet zomaar e-mails verzenden naar iemand zonder dat je daar uitdrukkelijk toestemming voor hebt. Wanneer je e-mails met reclamedoeleinden verstuurt, moet dit er ook altijd uitdrukkelijk bijstaan. In de meeste gevallen moet je een uitschrijfknop voorzien.
Lees ook:
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
“Een partijtje bowling is ideaal voor de sfeer in ons team!”
Antwerp Amusement Center. Wat 40 jaar geleden begon als Antwerp Bowling op het Antwerps...
Interessante bedrijven
EVM Print
Coachingplanet.be
Klif