Handel klein, denk groot

Marketing & Sales

Als je denkt dat er niets te beginnen valt tegen grote internationale ketens, stop dan met lezen. Of nog beter: doe de boeken dicht, sluit de deuren.

Voor velen is het een contradictie: de nabijheid van een grote internationale keten in je buurt doet (mogelijk)  je eigen omzet stijgen. Dat gaat natuurlijk niet vanzelf. Wat is het geheim? Bekende ketens lokken veel klanten, die moet je proberen in je winkel te halen én te houden.

Er bestaat geen kant-en-klare handleiding voor kleine en middelgrote winkels. Hoe doe je aan klantenbinding? Een aantrekkelijke winkel op een goede locatie, een vriendelijke bediening, correcte prijzen, een actueel en op maat van de klant geselecteerd aanbod,... dat spreekt vanzelf. Maar soms is dat niet genoeg, hebben velen onder ons al ervaren. Een goed zichtbare plek op het internet, eventueel de uitbouw van een webwinkel? Absoluut geen overbodige luxe. De integratie van clicks (het internet) en bricks (de winkel) is voor vele winkeliers een belangrijke maar essentiële stap. Ga tezelfdertijd de samenwerking met je collega’s niet uit de weg. Er zijn de klassieke braderijen, de traditionele tombola’s en andere gezamenlijke acties met bewezen succes. Prima! Al aan gedacht om ook online en mobile marketing in te schakelen? Wat te groot en te duur is voor één winkel, is dat misschien niet voor een groep van winkels. Zo een samenwerking kan lokaal zijn (winkelstraat, winkelcentrum, gemeente) of branchegebonden (collega’s in andere gemeentes). Akkoord, je moet daar tijd, energie en zelfs een beetje passie in te stoppen. Durf te springen. Wat je terugkrijgt, is je toekomst!

Voorbeelden? Een gezamenlijke verzenddienst, zodat de consument vanuit zijn luie zetel kan bestellen en alles thuisgeleverd krijgt. Of een winkelcentrum met een eigen app, die de shopper gidst naar de juiste winkel, naar het juiste product, naar de aantrekkelijkste promo’s. De kosten worden gedeeld, de toepassingen zijn gemakkelijk in gebruik, voor de consument én voor de winkels. Semi auto generated business intelligence – ai, wat een moeilijke term – laat je toe om met slimme toepassingen voor de dag te komen zonder dat je zelf een techneut moet zijn om die gebruiken. De conclusie? Handel klein, denk groot.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

Bekijk de socials