Heeft persoonlijke verkoop nog toekomst?

Marketing & Sales

Persoonlijke verkoop heeft het niet onder de markt. Dat leer ik steeds in opdrachten bij organisaties waarbij persoonlijke verkoop een belangrijke rol speelt. Er zijn enkele redenen:

Toch heeft persoonlijke verkoop volgens mij een mooie toekomst voor zich. Tenminste, als de verkoper zich gaat aanpassen aan de veranderende communicatiemaatschappij.

Dé troef van een verkoper is de mate waarin hij/zij oplossingsgericht kan meedenken met een klant vanuit mensenkennis en productkennis. Virtuele systemen bieden immers alleen het laatste. De verkoper zal dus moeten evolueren naar een inkoopcoach, die klanten coacht bij het optimaal inkopen. Daarbij kan de verkoper een hoge graad van emotie of gevoel toevoegen. Marketing en verkoop moeten daarbij hand-in-hand gaan. Zo zijn goede salestools essentieel voor een verkoper. Naamkaartje, presentatie, folder ofbrochure, handleidingen, website, beursstand, ... moeten visueel ingesteld zijn op klant en de verkoper leiden doorheen het salestraject. Ze moeten ook vermijden dat de verkoper teveel praat.

De rol van marketing binnen het salesproces zal nog verder toenemen. Maar de rol van de verkoper als inkoopcaoch biedt zeker perspectieven. Want kopen zal altijd emotie blijven.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

Bekijk de socials