
Humor op LinkedIn: waarom een grappig verhaal werkt in een serieuze context
Op LinkedIn gooide ik het verhaal van een vlucht van Toronto naar Helsinki. Die vervoerde 100 passagiers, maar had slechts 50 maaltijden aan boord door een menselijke fout. Gelukkig bedacht een slimme stewardess een plan.
Een creatieve oplossing in de lucht
Iets na het opstijgen deed de stewardess een aankondiging:
“Dames en heren, er is een fout gebeurd... we hebben 100 passagiers en slechts 50 lunches. Als iemand bereid is zijn maaltijd af te staan voor een andere passagier, krijgt hij of zij tijdens de vlucht onbeperkt gratis wijn!”
Enkele uren later deed ze een nieuwe aankondiging:
“Dames en heren, als iemand van gedacht is veranderd, we hebben nog 50 maaltijden beschikbaar!”
Humor op LinkedIn: een onverwacht succes
Ruim een half miljoen gebruikers van LinkedIn kregen de bijdrage te zien. Dat komt door de aanhoudende stroom duimpjes en reacties. Velen duwden op de “vind ik grappig”-smiley en gaven dat ook aan in de reacties.
Ik weet niet of jij LinkedIn kent, maar veel humor vind je daar niet. Het gaat er heel serieus aan toe. Misschien wel te serieus.
Plezier als sleutel tot werkgeluk
Humor is belangrijk. We maken graag plezier, zeker met collega’s – die voor veel mensen een belangrijke reden zijn om tevreden te zijn op het werk. Tijdens opleidingen over netwerken vroeg ik honderden mensen hoe belangrijk plezier in hun leven is, op een schaal van 1 tot 10. Bijna iedereen scoorde dit met een 8, 9 of zelfs 10 op 10. En als iemand met een plezante reactie komt? Dan is dat een dikke 11!
Past humor wel op LinkedIn?
Waarom zet ik zo’n verhaal op LinkedIn, een werkgerelateerd platform? Past dat wel? Of hoort dit meer thuis op Facebook?
Heb jij rimpelloze dagen? In het rusthuis alvast niet, dat is zeker (lacht). Elke dag komen er op het werk problemen op ons pad. De stewardess loste het probleem op zoals jij en ik dat ook elke dag doen met andere problemen. Tot zover is het heel herkenbaar. De verrassing zit ‘m in het feit dat een andere uitkomst werd verwacht. De combinatie van herkenbaarheid en verrassing maakt dat het grappig wordt.
Kritiek: factcheckers slaan toe
Maar niet iedereen vond de bijdrage grappig. Het verhaal kon niet echt gebeurd zijn, want die rechtstreekse vlucht bestaat niet. En het vliegtuig is te klein. Factchecken passeerde ook de revue.
Kritische stemmen gaven dus aan dat dit een uit de lucht gegrepen verhaal is en dat maakt het op zich al niet waardevol.
Wat leren we van de reacties?
Wat leren de vele reacties ons? Dat humor heel veel waarde heeft voor heel veel mensen. En dat een minderheid kritisch reageert.
Zou het kunnen dat we onszelf bang maken door altijd te willen factchecken, ook al zijn zaken helemaal niet bedreigend? Zouden mensen vroeger ook zichzelf hebben bang gemaakt door continu zich af te vragen bij een mop: “Oei, zou dit wel echt gebeurd zijn?”