Maak van GRATIS iets waardevols

Marketing & Sales

Als marketinginstrument is GRATIS van alle tijden. Ondernemers gebruiken het om relaties met klanten te versterken, om van prospects klanten te maken of bouwen er gewoonweg hun volledige businessmodel rond. En rondom ons zien we de opmars van businessmodellen die rond gratis producten en diensten draaien. Marketingspecialisten vertellen over de ‘gift-economy’, de ‘weggeef-economie’, die op ons afkomt: Google levert een batterij aan gratis diensten en software, artiesten geven gratis CD’s weg, gratis kranten en magazines nemen steeds meer marktaandeel, Ryanair voorspelt dat vliegtuigtickets binnenkort gratis zullen zijn, ...

Maar ... geen paniek. Ook in de weggeefeconomie wordt geld verdiend. Veel geld...

  • Google verdient miljarden met online advertenties (Google Adwords of de ‘Gesponsorde koppelingen’) die aan zijn gratis diensten gekoppeld worden;
  • Artiesten verdienen niets meer aan CD’s, maar vragen des te meer voor het geven van concerten;
  • Gratis media halen alle inkomsten uit de verkoop van advertentieruimte;
  • Ryanair experimenteert met extra betalende diensten zoals casino’s op het vliegtuig.

Tot nu toe bestaat ‘gratis’ nog het meest als combinatie met iets betalend: je krijgt het een gratis als je het andere koopt, of je krijgt een product gratis maar je betaalt voor de diensten. De laatste 10 jaar is echter een ander soort ‘gratis’ aan het oprukken: men distribueert gratis producten en diensten zonder een engagement of verplichting tot aankoop terug te vragen. Wat mij persoonlijk bezig houdt is het volgende: hoe kunnen we deze strategie als ondernemers toepassen om onze positie in de markt te behouden of te versterken?

Ik zie voorlopig 3 redenen om als ondernemer te experimenteren met gratis producten of diensten:

  • als u hiermee uw reputatie van expert of specialist kunt bevestigen;
  • als uw gratis product of dienst door anderen betaald wordt;
  • als u schaarste en gratis aandacht (bv. persaandacht) creëert met uw gratis aanbod, en veel geld kunt verdienen met de ‘betalenden’ of klanten van uw product of dienst.

Het idee dat je geld kunt verdienen door iets weg te geven, klinkt dus helemaal niet zo radicaal meer. 

 

Peter Desmyttere is gespecialiseerd in het adviseren en begeleiden van ondernemers op vlak van marketing en communicatie. www.desmyttere.be

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?