De reclamefolder blijft ‘een fort’

Marketing

9 op 10 Belgen lezen reclamefolders

Belgen lezen nog steeds in grote getalen de gratis reclamefolders.  Meer nog, volgens het onderzoek van BD myShopi spendeert 9 op de 10 Belgen wekelijks gemiddeld 20 minuten aan deze pers.

De bevraging, uitgevoerd bij ruim duizend Belgen, toont ook aan dat heel wat mensen de folder lezen om even te ontspannen en inspiratie op te doen. Reclamefolders blijken populair te zijn bij alle leeftijden. De supermarktfolder is het meest geliefd: 7 op de 10 Belgen verklaren deze folder graag tot heel graag te lezen.

Folders zeten aan tot aankopen

Het activerend effect van de folder op jongeren en ouderen is op veel vlakken gelijkaardig. Zowel papieren als digitale folders zetten alle leeftijdsgroepen aan tot het overwegen van aankopen, het ontdekken van nieuwe producten of het surfen naar de website van een winkel of merk.

Prijzenjagers en plezierlezers

De helft van de Belgen geeft aan dat folders helpen bij hun aankopen. 3 op de 5 Belgische consumenten gebruiken reclamefolders om prijzen te vergelijken. Daarnaast gaan 7 op de 10 actief op zoek naar aanbiedingen en zoeken ongeveer 2 op 5 gerichte informatie over bepaalde producten.

Tim De Witte, Chief Commercial Officer van BD myShopi: “Naast het activerend vermogen van een folder, blijkt de inspirerende factor ook steeds belangrijker. Bijna de helft van de Belgen leest de reclamefolder ter inspiratie en meer dan 2 op de 5 doorbladeren deze als ontspanning.”

“We zien dan ook dat onze klanten hierop inspelen: recepten worden toegevoegd in food folders om consumenten te inspireren en een interieurfolder staat boordevol woon- en lifestyle tips. Meer en meer tonen folders niet louter de aangeboden producten, maar brengen ze context voor de consument,” voegt Tim De Witte toe.

Slechts 3% gaat papierloos

De reclamefolder is een gevestigde waarde in de lectuur van de Belg. 1 op de 3 Belgen geeft aan uitsluitend papieren folders te lezen, maar de digitale folders op desktop, smartphone en tablet winnen terrein. Iets meer dan de helft leest beide. Opvallend: slechts 3% gaat volledig ‘papierloos’ en beperkt zich tot het lezen van de digitale versies van de folders.

Tim De Witte: “De reclamefolder is een fort. De resultaten van het onderzoek tonen duidelijk aan dat papieren reclamefolders hun relevantie bewijzen in een digitale samenleving, en dat winkels en merken maximaal dienen in te zetten op omnichannel activatie.”

 

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant