Heb jij al een soundtrack voor je merk?

Marketing

In de marketingwereld staat het visuele steeds centraal. Merken zouden in hun marketingstrategie meer aandacht moeten schenken aan geluiden die geassocieerd worden met hun merk. Cedric Engels, medeoprichter, CEO en sound director van Sonhouse, licht toe waarom ‘sonic branding’ meer gehoor moet krijgen.

De kracht van een eigen sound

Elk bedrijf heeft een visueel logo, maar sommige bedrijven hebben ook een auditief logo dat het merk meer herkenbaar maakt. Denk maar aan Coolblue of Proximus.

Cedric Engels: “Vaak wordt er pas op het einde van een traject aan geluid gedacht waardoor op de valreep een jingle in elkaar wordt geboxt voor een radiospot óf library muziek wordt gekozen voor een online video. Bedrijven zouden een eigen ‘sound’ moeten hebben, een geluid dat bij hen past en de juiste emotie opwekt. Dat geluid moet consistent gebruikt worden op verschillende kanalen en media. Met een auditieve huisstijl die aansluit bij het DNA van een merk kan je vertrouwen en een band creëren met de consument. Muziek die niet onderscheidend is en gelijkenissen vertoont met de competitie is verwarrend voor de luisteraar.”

Sonic asset: kies geluid op merkniveau

Cedric Engels: “Heel wat merken kiezen geluid op campagneniveau en niet op merkniveau. Door steeds gebruik te maken van hetzelfde lettertype, dezelfde kleuren, hetzelfde logo én hetzelfde geluid versterkt de merkidentiteit en herkent het publiek het merk meteen.“

Ruimte laten voor improvisatie

Gepersonaliseerde muziek moet als een bouwsteen fungeren die je kunt aanpassen met een samenhang aan jingles en audio. “De melodie is de blauwdruk, de keuze voor instrumentatie en andere muzikale parameters vormt de invulling. Neem bijvoorbeeld de theme song van de James Bond-films. In de loop der jaren zijn er tal van remixes en andere uitvoeringen uitgebracht, maar de basismelodie blijft voor iedereen herkenbaar”, zegt Cedric Engels.

Var organiseert de Soniq Awards

Radio staat nog steeds erg centraal in Vlaanderen: gemiddeld 80% van de bevolking luistert naar de radio. Steeds meer mensen maken daarbij gebruik van digitale audiodiensten zoals vast en mobiel internet (12%), digitale tv (6%) en DAB+ (3%). (Bron: Var).

Var is een mediaregie die reklameruimte aanbiedt bij de content van VRT-radio, -tv en -websites. In september 2019 zal Var voor de eerste keer de ‘Soniq Awards’ organiseren. Een jury van experten onder leiding van Prof. Patrick De Pelsmacker, hoogleraar marketing aan UA, zal deze prijs uitreiken aan het bedrijf dat zich onderscheidt als beste ‘sonic brand’.

Vlaamse Post_banner-web_300x250px.jpg

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven