Leaderboard BB.gif

Hoe maak je een marketingplan op?

Marketing

Succesvol een product of dienst lanceren

Zet je een nieuw product of een nieuwe dienst in de markt? Dan krijg je te maken met marketing. Een goed marketingplan opstellen, zet je al een flink eind op weg naar succes. We zetten 5 tips op een rij.

  1. Wat is je doelgroep?

Wie zijn je toekomstige klanten? Op wie ga je je richten? Welke behoeften leven er bij je potentiële klanten? Hoe ga je ze bereiken? Zet het allemaal op een rijtje.

  1. Heb je concurrentie?

Ga niet zomaar de markt op zonder dat je een goed beeld hebt van je concurrenten. Lijst je directe en indirecte concurrenten op en zet erbij wat ze precies doen en hoe ze dat aanpakken. Dingen die ze goed doen, mogen ook gezegd worden. Ga vervolgens na waar jij beter kan doen of wat jouw USP’s (unique selling propositions) zijn.

  1. Bepaal je marketingbudget

Welke investeringen zijn er nodig om je doel te bereiken? Je kan dit bepalen met de pariteitenmethode en je promotiebudget bepalen op basis van wat de concurrentie doet, of met de taakstellende methode en een reclamebudget vastleggen in functie van de omzet die je wil realiseren, van de imagoverbetering die je wil bewerkstelligen of van de naamsbekendheid die je wil bereiken.

  1. Hoe promoot je je product of dienst?

Om je nieuw product of je nieuwe dienst te lanceren, beschik je vandaag over een heel pallet aan tools, zowel offline als online. Je kan starten met een eigen website, maar dat is lang niet voldoende. Verzorg ook je sociale media en post regelmatig nieuwsjes en foto’s. Je kan ook proberen om de media te overtuigen van de originaliteit of sterkte van je product of dienstverlening. Een verslag of reportage in een krant of weekblad zijn ‘onbetaalbaar’. Zelf adverteren is ook een mogelijkheid. Een redactioneel artikel over jouw product of dienst is vaak heel effectief. Het spreekt vanzelf dat je de offline tekst ook online kan gebruiken en verspreiden.

  1. Evalueer je marketingplan

Vergeet niet om je marketingplan regelmatig te evalueren en indien nodig bij te sturen, in functie van de behaalde resultaten (in vergelijking met die van je concurrenten).

VLAAMSEPOST - Rectangle202003.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Evoke

  • Portretfotografie Brugge

  • Hybrid Agency

Bekijk de socials