drie zaakvoerders van Buffl: Dimitri Allaert, Dennis De Clercq en Seppe Stroo

Iedereen moet op een snelle en betaalbare manier marktonderzoek kunnen doen

Marketing

“Onze content validatie tool brengt bedrijven met nieuwe ideeën en concepten in contact met de kritische massa. Zo creëer je early adopters nog voor je product bestaat”, zegt Dimitri Allaert, medeoprichter van Buffl.

Millennials kan je moeilijk bereiken via traditioneel marktonderzoek

Een marktonderzoek doen voor je iets nieuws op de markt brengt, is noodzakelijk. Tot voor kort was dit een dure aangelegenheid. Maar sinds de komst van Buffl, kan marktonderzoek (kosten)efficiënter. Dimitri Allaert: “Bovendien ervaren millennials marktonderzoeken als saai. Je vindt hen wel op Tinder, Facebook, Instagram, ... maar zij zijn niet gewend hun opinie te geven over nuttige dingen of basisartikelen, zogenaamde ‘commodities’. Dat maakt het ontwikkelaars en fabrikanten niet gemakkelijk om een product te maken dat op de markt is afgestemd.”

Gesteund van bij de start

De Mechelse startup werd begin 2018 opgericht door de drie zaakvoerders Dimitri Allaert, Dennis De Clercq en Seppe Stroo. Met ervaring in design thinking, product design en app development vormen ze een sterk en complementair team. Van bij de start kreeg Buffl de steun van Startit@KBC en niet veel later zorgde Imec.start voor verdere ondersteuning en nam het een kleine participatie.

Wie gebruikt deze op user feedback gebaseerde mobiele app?

“Elk bedrijf kan een beroep doen op Buffl. Zo kan een fabrikant nagaan of en hoe uitbreiding van een bestaand gamma wenselijk is, of er bijkomende toepassingsmogelijkheden zijn voor een bestaand product, zijn doelgroep bevragen over een verpakking of de prijsstelling, en nog meer. Op basis van de data, relevante tips en feedback van de eindgebruiker kan de fabrikant dan beslissingen nemen”, zegt Dimitri Allaert.
In de praktijk wordt Buffl voornamelijk ingeschakeld om tijdens het fuzzy front-end van innovatie toch aan probleem- en conceptvalidatie te kunnen doen.

“We hebben ons ondertussen ook gespecialiseerd in het ondersteunen van Hackathons en Sprint Weeks, waar we live data verzamelen om de eindgebruiker te betrekken in brainstormsessies. Dit heeft twee gunstige effecten. De kwaliteit van de opgeleverde conceptvoorstellen stijgt en er ontstaat een gevoel van dringendheid bij het hoger management om de volgende stap van het ontwikkelingsproces aan te vatten”, voegt Dennis De Clercq eraan toe.

Hoe werkt Buffl?

Een bedrijf dat gebruik wil maken van Buffl, logt in op de webinterface. Daar kan men een campagne samenstellen door een mock-up, een conceptschets of een video op te laden en hierover feedback vragen aan de Buffl community. “Het bedrijf beschrijft het profiel van de doelgroep die het wil benaderen: grootte van de steekproef, leeftijd, status (b.v. alleenstaand, samenwonend, …), of die een hond moet hebben of niet, … Via de webinterface wordt dit profiel verzonden naar de mensen die de Buffl app hebben geïnstalleerd én aan het profiel beantwoorden. Intussen hebben we een ‘testpanel’ van zo’n 5.000 respondenten. Ze ontvangen een push notificatie op hun gsm en er wordt naar hun mening gevraagd”, licht Dimitri Allaert toe.

Respondenten worden beloond met tokens, een virtuele munt die ze kunnen inruilen voor cadeaubonnen, deelname aan loterijen of schenken aan een goed doel of jeugdbeweging. Elke klant krijgt toegang tot een dynamisch data dashboard waar men heel overzichtelijk een samenvatting van de antwoorden kan vinden en met behulp van filters de dataset kan verkennen.

Verdere uitbreiding

“We willen ook een persona analyse- en building tool uitwerken”, vertelt De Clercq. “We gaan een kernmerken bibliotheek opbouwen waarbij we input uit verschillende dossiers zullen combineren om correlaties te kunnen maken. Dit zal de kwaliteit van de persona’s verbeteren. En daar is grote vraag naar vanuit de bedrijven.”

Verdienmodel Buffl

“Om toegang te krijgen tot het platform, een campagne op te zetten en tips te krijgen hoe je best te werk gaat, betaalt een bedrijf een vast bedrag. Hier komt een variabele kost bij, afhankelijk van het aantal gewenste deelnemers, de specificiteit van het doelprofiel en de duurtijd van het onderzoek.

Dimitri Allaert: “Omdat Buffl via de app producten aanbiedt en als verkoopkanaal voor bepaalde merken fungeert, ontvangen wij in dat geval ook een commissie over de verkoop. Onze respondenten blijken ook geïnteresseerd te zijn in het uiteindelijke product waarover ze feedback gaven. Niet minder dan 75% van de respondenten hebben een verhoogde aankoopintentie. Via ons platform kunnen ze dat nadien eventueel aankopen met korting. Dat is een extra manier om hen te danken voor hun medewerking.”

Lees ook 

Vlaamse Post_banner-web_300x250px.jpg

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven