Leaderboard BB.gif
Brievenbus

Opt-in of opt-out? Dit moet je weten over huis-aan-huis reclame in Nederland

In tijden van internetreclame en klimaatactie stellen vele mensen zich vragen bij de relevantie van reclamefolders. In Nederland heeft dit reeds geleid tot een nieuwe maatregel voor huis-aan-huis reclame. Hans Biesheuvel, Voorzitter van Ondernemend Nederland, vraagt zich af of deze maatregel wel nodig is én trekt aan de alarmbel voor lokale handelaars.

Opt-in of opt-out: een korte uitleg

Reclamefolders in de brievenbus. Voor sommigen is het fijne gelegenheid om rustig te kunnen bladeren en om eventueel te genieten van een promotie. Voor anderen betekent het vooral een veel papier. Voor hen zijn er de welbekende rode en rood-groene stickers. Kleef zo’n sticker op je bus en je zal geen reclamedrukwerk meer ontvangen. Dit is wat men een opt-out systeem noemt. Ook in Nederland bestaat dit systeem.

Omdat onze noorderburen de hoeveelheid restafval nog efficiënter willen terugdringen, zijn vele gemeenten ondertussen overgestapt op een nieuwe opt-in werkwijze. Hierbij bevestig je een sticker aan je brievenbus wanneer je wél reclamefolders wil ontvangen. Geen sticker? Geen reclame.

Doodsteek voor lokale handelaars

Volgens Hans Biesheuvel betekent deze beslissing de doodsteek voor lokale handelaars:

“Lokale handelaars moeten al opboksen tegen internetplatforms. Deze beslissing zet ze nog meer onder druk. Nu naast telemarketing ook de folders naar een opt-in systeem gaan, blijft er voor lokale ondernemers geen kanaal meer over om consumenten te bereiken. We weten immers allemaal dat de winkelier om de hoek niet degene is die op de eerste pagina van Google verschijnt. En zeg nu zelf, wie kijkt er naar de tweede pagina? We verwachten dus dat dit 10% van de omzet voor lokale ondernemer zal kosten en dus ook een impact zal hebben op de levendigheid van buurten”.

Symboolpolitiek voor een onbestaand probleem

Volgens Biesheuvel wordt de keuze voor een opt-in systeem vooral gevoed door milieuoverwegingen. Uiteraard is dit belangrijk maar ook in deze context is het volgens hem geen weloverwogen beslissing.

“Folders bestaan voor meer dan 80% uit gerecycleerd papier en dragen vrijwel altijd een FSC-keurmerk. De papiervezels worden gemiddeld zeven keer hergebruikt om tot slot te eindigen als karton. Reclamedrukwerk past dus nu al binnen de circulaire economie. De lokale ondernemer is dus de dupe van een symboolpolitiek voor een onbestaand probleem”.

Impact & balans

Volgens specialist in huis-aan-huis bedeling, Vlaamse Post, blijft reclamedrukwerk een zeer effectieve manier om je product of dienst te promoten. Vlaamse Post promoot de integratie van drukwerk in een gebalanceerde reclamestrategie waarin ook online advertenties een plek krijgen.

Bovendien bevestigt Vlaamse Post dat reclamedrukwerk wél een duurzame component van je reclamestrategie kan zijn, wanneer er op een verantwoorde manier gebruik van wordt gemaakt.

Contacteer Vlaamse Post via onderstaand formulier voor meer informatie over reclamedrukwerk.

Lees ook

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Vlaamse Post

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Vlaamse Post
  • Turnhoutsebaan 185
    2970 Schilde
  • 0800 64 400 (gratis vanuit België)

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials