Ynzo van Zanten, Chief Evangelist van Tony's Chocolonely op Work Smarter

Tony’s Chocolonely: de bittere realiteit van chocolade

Organisatie events

Tony’s Chocolonely maakt ‘slaafvrije’ chocolade. Winst maken is niet het hoogste doel, het Nederlandse bedrijf wil dat cacaoboeren in Afrika fatsoenlijk van hun productie kunnen leven. Ynzo van Zanten is Chief Evangelist en één van de sprekers op Work Smarter 2019.

Het verhaal van een ongewone chocoladereep

Het idee achter Tony’s Chocolonely stamt uit 2005, toen in een Nederlands televisieprogramma werd aangetoond dat geen enkele chocoladefabrikant de afspraken uit het Harkin-Engel Protocol naleefde. Volgens dat Protocol zou enkel nog slaafvrije chocolade geproduceerd worden.

Werken in illegale omstandigheden

Die missie staat ook vandaag centraal in de activiteiten van het intussen internationale bedrijf. Ynzo van Zanten: “In 2005 richtten we het bedrijf op toen we merkten dat er helemaal niets aan het veranderen was, terwijl heel wat producenten zich daar wel toe hadden geëngageerd. Niemand wist van die verborgen, bittere realiteit in de cacaoindustrie: miljoenen kinderen die in illegale omstandigheden werken, in een moderne vorm van slavernij.”

“Ik wil bewustzijn creëren bij chocoladeliefhebbers over de bittere kant van die industrie: moderne kindslavernij"(Ynzo van Zanten)

“Op de in totaal 2,5 miljoen boerderijen werken 2,3 miljoen kinderen. 90% daarvan werkt mee onder illegale en vaak zeer gevaarlijke omstandigheden. Ze gaan niet naar school, moeten grote kapmessen gebruiken, zware ladingen tillen en worden blootgesteld aan chemische bestrijdingsmiddelen. Ouders geven vaak toestemming zonder echt te weten waar hun kinderen terechtkomen.”

Ynzo’s rol als Chief Evangelist

Wat doet Ynzo dan precies binnen Tony’s Chocolonely als Chief Evangelist? “Wij maken geen reclame, plaatsen geen advertenties. Alles is bij ons mond-tot-mondreclame. Mijn rol bestaat eruit onze missie vanop een podium kracht bij te zetten, en bewustzijn bij te brengen rond de problematiek van moderne slavernij in de cacao-industrie.”

Een sterk verhaal als sleutel tot succes

Op Work Smarter zoomt Ynzo van Zanten in op hoe kleine bedrijven een deuk kunnen slaan in een gevestigde industrie. Ynzo heeft een heldere missie: “Ik wil bewustzijn creëren bij chocoladeliefhebbers over de bittere kant van die industrie: moderne kindslavernij. Maar ik wil ook een verhaal vertellen over hoe het anders kan. Hoe je als consument zelf bepalend bent. Bij elke aankoop kan je kiezen voor een betere wereld. Consumenten, retailers en producenten kunnen samen het verschil maken.”

Wat Ynzo betreft is zijn ongewone reep chocolade onderdeel van een concept dat schaamteloos gekopieerd mag worden. “Dan realiseren we onze missie van 100% slaafvrije chocolade. Daar doen we het uiteindelijk voor.”

In België is Delhaize de eerste die met de Nederlanders gaat samenwerken om de melk- en pure chocolade van het huismerk Delicata alvast om te vormen.

Keynote op Work Smarter

Op Work Smarter brengt Tony’s Chocolonely een warm betoog voor duurzaam ondernemen. Op 16 mei in Flanders Expo krijg je daarnaast ook advies van topondernemers als Wouter Torfs, Eline De Munck en Thierry Geerts.

Nog geen ticket voor Work Smarter? Koop hier je ticket.

Lees ook