RCA wordt Cartel Agency: nieuwe naam, nieuwe structuur, vertrouwde vakkennis

- 24-04-2025
- Marketing & Sales
Na jaren als gevestigde waarde in de Belgische communicatie- en marketingwereld neemt RCA afscheid van zijn naam. Voortaan gaat het bureau verder als Cartel Agency, het hoofdmerk binnen de vernieuwde agencygroep Friends of Cartel. Naast Cartel Agency worden ook vier gespecialiseerde bureaus gelanceerd, elk met een duidelijke focus.
“We kiezen resoluut voor specialisatie en vakmanschap. Hebben we altijd gedaan, zullen we altijd blijven doen,” aldus CEO Tom Van den Bergh.
Vier bureaus, één collectief
De transformatie naar Friends of Cartel komt er na het samengaan met HeadOffice en de instap van Glowi, bijna een jaar geleden. De nieuwe structuur brengt niet alleen een frisse naam, maar ook een duidelijke positionering met zich mee. Naast het lead agency Cartel Agency, gaan ook vier specialistische bureaus onder eigen naam van start:
- Cartel Works – focust op employer branding en recruitmentmarketing.
- HeadOffice – blijft actief in contentmarketing en custom publishing.
- Lex&Turner – richt zich op branding en design met karakter.
- RCA PR – het PR-bureau voor corporate & lifestyle communicatie, influencer marketing en crisiscommunicatie. Zij dragen ook de RCA-erfenis verder.
Deze bureaus opereren als ‘vrienden’ binnen het platform Friends of Cartel: elk met een eigen identiteit, maar met de mogelijkheid om expertise te bundelen wanneer nodig.

Waarom ‘Cartel’?
De naam Cartel roept associaties op met een gilde van vakmensen – een bewuste keuze, aldus Van den Bergh.
“We zijn een vereniging van mensen die kiezen voor het metier. Voor het ambacht van merken, marketing en communicatie. Het woord ‘cartel’ heeft een gelaagdheid die dat perfect samenvat.”
Meer dan een naamsverandering
Met deze stap wil de groep zich scherper positioneren in een steeds meer gefragmenteerde sector. De nieuwe structuur biedt duidelijkheid aan klanten én groeikansen aan talent.
“Nomen est omen. Een nieuwe naam is meer dan symboliek. Het is een bewuste stap vooruit, een signaal aan de markt én aan ons team. We bouwen voort op wat er was, maar kijken vooral vooruit.”
Klanten als CM, Het Poetsbureau, BelOrta, Wibra en de Vlaamse Overheid (Opgroeien) vertrouwen intussen op het geïntegreerde model van Friends of Cartel, waarbij inhoud, strategie en creativiteit naadloos samenkomen.
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
- Marketing & Sales
KV Mechelen kiest resoluut voor elektrisch rijden met Hyundai
KV Mechelen gaat voluit voor duurzaamheid, en doet dat voortaan in stijl. Vanaf het seizoen 2025-2026 schakelt de club over op een volledig elektrisch wagenpark in samenwerking ...
- Marketing & Sales
iGaming in België: een markt vol onbenut potentieel
Ontdek hoe Belgische KMO’s en digitale ondernemers kunnen inspelen op de groeiende iGaming-markt. Van affiliate marketing tot platformontwikkeling legale kansen volop.
- Marketing & Sales
Toekomst Nekkerhal op de helling
De Nekkerhal in Mechelen dreigt zijn functie als evenementenlocatie te verliezen. Dat vernam uitbater Easyfairs deze week tot hun verbazing via de pers.
Interessante bedrijven
Klif