Leaderboard BB.gif

ROI van direct mail blijft hoog, ook in digitale tijden

Over de return on investment (ROI) van direct mail was tot voor kort weinig bekend. Dat maakte het moeilijk voor adverteerders om dit medium doordacht en efficiënt te gebruiken. Daar komt nu verandering in. Een grote postverdeler deed onderzoek en kwam tot de conclusie dat huis-aan-huisbedeling rendeert in elke mediamix.

De ROI van direct mail voor het eerst onderzocht

Het is de eerste keer dat dergelijk onderzoek in België werd gedaan. Met de resultaten kunnen adverteerders en verdelers nu effectief onderbouwen dat direct mail een performant kanaal is in deze digitale tijden.

De studie toont namelijk aan dat adverteerders ROI wel centraal stellen, maar daarbij niet altijd kiezen voor de performantste kanalen. Dit komt omdat ze nog te vaak hun eigen mediagebruik als referentie nemen en zo teveel gewicht geven aan digitale media. Nochtans heeft direct mail een belangrijke toegevoegde waarde binnen een mediamix.

De voordelen van direct mail op een rijtje

Wat zijn nu de belangrijkste conclusies uit het onderzoek?

  1. Voeg je direct mail toe aan de mediamix, dan leidt dit systematisch tot een grotere conversie. Dat kan gaan tot een gemiddelde stijging van maar liefst 70%.
  2. Mensen geven ook meer uit als ze ook een direct mailing ontvangen. Daar zien we een stijging van zo’n 7% en een gemiddelde sales uplift van bijna 80%. Concreet: elke euro die men investeerde in direct mail bracht gemiddeld 7,69 euro op.
  3. Direct mail heeft vooral impact bij mensen die moeilijker te targeten zijn. In een test over het verschil in ROI tussen direct mail en e-mail naar loyale klanten waar bij een non-respons op de mail gevolgd werd door een reminder op papier, bleek dat elke geïnvesteerde euro in de reminder gemiddeld 6 euro opbracht.

Langetermijneffecten van direct mail

De effecten op ROI van direct mail zijn vooral op langere termijn opmerkelijk. Een campagne om nieuwe mensen te overtuigen, is vaak erg duur. Het onderzoek toont aan dat je de ROI daarvan op lange termijn moet bekijken. Zo blijkt onder andere dat bij bedrijven die direct mail gebruiken, 75% van de nieuwe klanten, loyale klanten blijven en dat ze een bepaald product dat jaar nog 5 keer opnieuw kopen.

De impact van direct mail in enkele cijfers

  1. 66% van de Belgen geeft aan de laatste 3 maanden gereageerd te hebben op direct mail
  2. 38% daarvan bezoekt de website
  3. 46% gaat naar een verkooppunt
  4. 42% doet een aankoop
  5. Bedrijven realiseren een gemiddelde omzetstijging van 35% wanneer direct mail in de mediamix zit.

Vlaamse Post is jouw partner voor direct mail

Wil jij ook een maximale ROI van jouw direct mail? Klop dan aan bij Vlaamse Post. Vlaamse Post doet een accurate en flexibele bedeling van huis-aan-huisfolders. Je kan er ook terecht voor het ontwerp en het drukwerk. Een prima all-in service dus.

Overtuigd? Neem dan snel contact op via onderstaand formulier.

Lees ook:

Huis-aan-huisreclame informeert en verhoogt de koopkracht

Het belang van huis-aan-huis reclame in cijfers


Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Vlaamse Post

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Vlaamse Post
  • Turnhoutsebaan 185
    2970 Schilde
  • 0800 64 400 (gratis vanuit België)

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials