SEO-optimalisatie van je website: waar begin je?

Goed vindbaar zijn in zoekmachines is vandaag cruciaal om klanten aan te trekken. Dringend tijd dus om te werken aan je SEO. Maar wat houdt dat precies in? De specialisten van contentmarketingbureau KMOdynamoo zetten op een rij hoe je het maximum haalt uit SEO-optimalisatie.

SEO staat voor 'zoekmachine-optimalisatie'. Het is een techniek waarmee je zowel de kwantiteit als de kwaliteit van je websiteverkeer verhoogt door je merk zichtbaarder - in vaktermen ‘organisch’ - te maken in de zoekmachineresultaten.

SEO-optimalisatie veronderstelt een dubbele uitdaging

Wil je je website optimaliseren op vlak van SEO, dan heb je twee grote uitdagingen. Aan de ene kant komt het erop aan je website te vullen met goed geschreven teksten: copywriting die ervoor zorgt dat je een hoge plek bemachtigt in de zoekmachines - én die je publiek effectief lezen.

Aan de andere kant moet je er ook voor zorgen dat je website technisch helemaal goed draait om goed te scoren in Google. Denk aan snelle laadtijden van webpagina’s, geoptimaliseerde afbeeldingen enzoverder.

#1: scoren met SEO is je publiek kennen

Ondanks wat de naam doet vermoeden, gaat SEO net zoveel over mensen als over zoekmachines. Wil je goede resultaten behalen, dan is het zaak te begrijpen hoe je publiek zoekt online: welke antwoorden ze zoeken, de termen die ze gebruiken en het type content dat ze verkiezen.

Heb je een antwoord op die vragen, dan pas kan je content creëren die ook goede rankings zal halen. Je tekst mag nog zo SEO-vriendelijk geschreven zijn, als niemand erop klikt of meteen weer wegklikt, zal je nooit hoog in de zoekresultaten verschijnen.

Een zoekwoorden - of keywordanalyse vormt een belangrijk deel van de basis van een goed geoptimaliseerde website. De Keywordplanner van Google is daarvoor bijzonder handig. Je komt te weten hoe vaak bepaalde zoekwoorden gebruikt worden. Andere veelgebruikte (gratis) tools voor je zoekwoordenanalyse zijn KWFinder, Ubersuggest en Yoast.

#2: zorg voor goede metatitels en -beschrijvingen mét keywords

Title tags zijn een van de onontbeerlijke elementen om te scoren in Google en andere search engines - ze vertellen zoekmachines en bezoekers waarover de pagina gaat.

Hoewel de meta description geen direct effect heeft op je SEO-ranking is het toch een belangrijk element om aandacht aan te besteden. De korte samenvatting in zoekmachines is wat internetgebruikers overtuigt om op een bepaalde link te klikken - of niet. Ook hier verwerk je het best je belangrijkste trefwoord in.

Voorbeeld meta description



De zoekwoorden die gebruikt worden in de zoekopdracht staan steeds in het vet zodat ze opvallen voor de gebruiker. Dit verhoogt ook het gemak om ‘scannend’ te lezen.

#3: ook technisch moet alles op punt staan

Naast de tekstuele vereisten beoordelen zoekmachines een website ook op een hoop aantal technische parameters, zoals structuur, netheid van de code, linkstructuren, laadsnelheid en mobielvriendelijkheid.... Al deze factoren bepalen mee de positie van je pagina in de zoekresultatenpagina. Een solide website is dus een basisvereiste.

Investeer in SEO-optimalisatie

Wil je je prestaties in de organische zoekresultaten verbeteren? Boek nu een kennismakingsgesprek met één van de specialisten van KMOdynamoo en krijg een gratis SEO-check! Neem contact op via de website of het onderstaande formulier.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en KMOdynamoo

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • KMOdynamoo

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials