Uniek of niet,dat is de vraag

Marketing & Sales

Grote webwinkels in prijs kloppen? Niet onmogelijk, maar evident is anders. Toch moet je op een of andere manier uniek zijn om succesvol te zijn. Gemakkelijker gezegd dan gedaan?

Een webwinkel beginnen? Met een vinger op de knop! Zo hoor je het soms toch. Het resultaat: bij onze noorderburen houdt één op vier webwinkels het na een tijdje voor bekeken. Er schortte wat aan de voorbereiding, luidt het achteraf. Of er was dit. Of er was dat. Als je nagaat wat de échte reden achter die stopzetting is, merk je vaak dat de gebuisde webwinkel onvoldoende ‘uniek’ was. Maar wat betekent dat, uniek zijn? Hoe uniek ben jij?

De drie P’s van de doorsnee consument: prijs, prijs en prijs. En inderdaad: de prijs is belangrijk. Zeker bij online winkelen. Zeker nu de prijsgevoelige consument heel snel prijzen van verschillende webwinkels vergelijkt. Of, nog gemakkelijker: nu de consument vanuit zijn luie zetel websites aanklikt die automatisch prijzen van webwinkels vergelijken. Ben jij de goedkoopste, dan heb je iets unieks in handen... tot een andere (web)winkel onder je prijs gaat. Verlaag jij ook je prijs? En nog eens, en nog eens? En nog eens? Wat blijft er over?

Misschien is die prijs niet voor elke consument van even groot belang. Niet dat ik je aanraad om (te) hoge prijzen te hanteren, maar toch: misschien zijn er andere domeinen waarop je als (web)winkel kan uitblinken? Maak een keuze uit het volgende, zeker niet volledige lijstje: de selectie van het aanbod, de uitgebreide backcatalogus, de authenticiteit en/of kwaliteit van de producten of de gratis installatie, de gegarandeerde opvolging, de gratis opleiding,... Of misschien slaag je erin om nieuwigheden in je winkel te halen voor de grote ketens dat doen? Een tip: consumenten houden van duidelijke toelichting. Ben je trots op de service die je verleent? Vertel waaruit die service bestaat, te veel winkels schermen met service zonder dat de verkopers, laat staan de klanten, weten waaruit die service dan wel mag bestaan.

Nog eentje om het af te leren? Bouw die sterkte uit. En, niet onbelangrijk: zorg ervoor dat je (potentiële) klant wéét wat jou uniek maakt, wéét wat jouw sterkte is. En maak dat waar, elke dag opnieuw...

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

Bekijk de socials