Verliest u graag tijd?

Marketing & Sales

Tijd, een kostbaar goedje. Niemand wil tijd verliezen. Jij niet, ik niet en je klant nog minder. En of we dat leuk vinden of niet: die houding heeft gevolgen voor je communicatie en voor de manier waarop je probeert méér te verkopen.

Misschien lees je deze column heel snel. Of lees je enkel de titel. In het beste geval ook nog de inleiding. Geen tijd te verliezen, weg ermee. Jammer voor mij. Maar toch dit nog: bedenk dat je klant op dezelfde manier omgaat met je winkel. Niet interessant? Een povere aanwezigheid op het internet? Een FAQ-rubriekje op je website die meer vragen oproept dan er worden beantwoord? Een elektronische nieuwsbrief die baasjes van katten een nieuw soort hondenvoer wil aansmeren? Weg ermee! Meteen!

‘Ken je klant’ is natuurlijk geen nieuw begrip. Onze grootouders kenden (bijna) elke klant die in hun winkel kwam. Ze wisten dat mevrouw A elke week de nieuwste stoffen uit Parijs wilde zien of dat meneer B elke maand opnieuw een gespecialiseerd buitenlands tijdschrift kwam halen.

Hoe ga je om met klanten die je nooit of zelden ziet? Klanten die elke maand je elektronische nieuwsbrief krijgen, die online producten kopen zonder dat ze ooit in je fysieke winkel binnenstappen, of hooguit om gekochte goederen af te halen? En waar je dus niet echt van gedachten mee wisselt? Tja, aan het principe ‘ken je klant’ veranderde eigenlijk niets. Oma legde destijds de nieuwste stoffen uit Parijs (én uit Milaan, waarom niet) klaar als mevrouw A op zaterdagochtend de winkel binnenstapte. En dat Britse vakblad over het seksleven van bijen werd elke maand opzijgelegd voor meneer B. Op dezelfde manier ga je om met de (haastige en veeleisende) klant van 2013: maak werk van klantenprofielen en stuur enkel informatie of productaanbiedingen waar je klant iets aan heeft. Behalve een goede prijs, een uitgebreide keuze en een glimlach op het gezicht van de verkoper verlangt je klant naar aanbiedingen op maat, naar gebruiksgemak. De nieuwste trend binnen zijn interessegebied? Zijn lievelingsaankoop in promotie? We weten hoe we dat moeten aanpakken als de klant voor ons staat, weten we ook wat we moeten doen als die klant aan de andere kant van het computerscherm zit?

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

Bekijk de socials