Vlaming spendeert 75 minuten per dag aan sociale media

Elk jaar publiceert Imec het Digimeterrapport. Daarin deelt het onderzoekscentrum de nieuwste resultaten over ons mediagebruik. Uit deze veertiende editie van de imec.digimeter blijkt dat socialemediaplatformen ook na de coronapandemie populair blijven. Zo’n 40% van onze smartphonetijd besteden we aan sociale media. Wel gaan we er steeds bewuster mee om.

Bijna iedereen gebruikt sociale media

Zo goed als iedere Vlaming gebruikt sociale media. 85% gebruikt zelfs dagelijks minstens 1 chatdienst of socialemediaplatform. Het is geen verrassing dat vooral de jongere generatie intensief gebruikmaakt van social. 98% van de 16- tot 24-jarigen gebruikt dagelijks sociale media. Maar ook de oudere generatie kan goed volgen. Van de 65+’ers is zo’n 72% dagelijks op social media te vinden.

Bron: Imec Digimeterrapport


Meta blijft de grootste speler

De Vlaming is aanwezig op verschillende platformen. Meer dan de helft gebruikt elke maand 4 of meer verschillende socialemediaplatformen. Meta, het moederbedrijf van Facebook (messenger), Whatsapp en Instagram, blijft de grootste speler op de markt. Maar liefst 82% gebruikt dagelijks een Meta app.

Voor het eerst daalt het gebruik van Meta apps in het algemeen wel een beetje. Dat is te verklaren doordat we steeds bewuster omgaan met sociale media en onze privacy. Vooral de 16- tot 24-jarigen hechten hier tegenwoordig meer belang aan. We maken bewustere keuzes over welke platformen we gebruiken en wat we daar op delen. Zeker Facebook ontvangt hier rake klappen. Het verscheen de afgelopen jaren dan ook meermaals negatief in de pers omwille van privacy kwesties. Whatsapp en Instagram groeien dan weer in populariteit.

Ook anders socialemediaplatformen blijven groeien. Vooral TikTok is aan een opmars bezig. In 2019 gebruikte amper 3% van de Vlamingen TikTok. Op 2 jaar tijd is dat aantal gestegen naar 16%. Vooral de jongere generatie is hier sterk aanwezig. Na een kleine dip in 2020 neemt ook de populariteit van LinkedIn weer toe. Steeds meer jongere Vlamingen vinden hun weg naar dit platform.

40% van onze smartphonetijd gaat naar sociale media

Elke dag spenderen we zo’n 188 minuten op onze smartphone. 75 minuten daarvan gaan naar sociale media. Veel Vlamingen voelen zich dan ook afhankelijk van deze platformen om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes en evenementen. 25% geeft aan dat ze geen dag zonder sociale media kunnen. Tijdens de coronapandemie was sociale media een van de enige manieren om contact te houden met anderen. Socials geven mensen dan ook een gevoel van verbondenheid. Ook na de pandemie blijft deze trend zich doorzetten.

Social media zet aan tot actie

Ook onze kmo’s zijn duidelijk aanwezig op sociale media. Je komt hen onder andere tegen via bedrijfspagina’s, influencers en advertenties. 39% van de Vlamingen geeft aan dat social media hen al eens aangezet heeft tot het kopen van een product. Dat is een trend die de laatste jaren in stijgende lijn gaat: in 2019 was dat 33% en in 2020 37%.

Maak de juiste mix van (social media) kanalen

Als bedrijf is een sterke socialemediastrategie dus geen overbodige luxe. Vlaanderen is massaal online aanwezig. Het is dé manier om je doelgroep te bereiken en jezelf in de kijker te zetten bij potentiële klanten. Dat geldt zowel voor B2C als B2B bedrijven. Een gezonde mix van de juiste kanalen kan jouw bedrijf naar the next level brengen.

Wil jij ook de juiste mensen bereiken met sociale media? De experten van KMOdynamoo staan voor je klaar en helpen je om jouw bedrijf digitaal op de kaart te zetten.

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en KMOdynamoo

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • KMOdynamoo

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials