Voorkom digitale overbelasting: zoek de balans tussen scherm en papier

Corona stuwde de honger naar informatie tot een ongekende hoogte. Maar de digitale overbelasting die daaruit volgt, schaadt. Daarom wisselen veel mensen het scherm af met papier voor hun informatieconsumptie. Dat blijkt uit een internationaal trendonderzoek van Papier.be.

Digitale overbelasting treft helft van de Belgen

Maar liefst de helft van de Belgen zegt te lijden aan digitale overbelasting. Deze groep vreest ook dat té veel digitaal gebruik schadelijk is voor de gezondheid. Ook op vlak van reclame eist de overdaad via digitale kanalen zijn tol. Zo vermijdt of blokkeert de helft van de consumenten online reclame. Ruim 1 op 3 geeft dan weer de voorkeur aan gedrukte reclame.

De meerderheid van de consumenten (80%) wil bovendien kunnen kiezen tussen gedrukte of digitale documenten. Daarnaast vinden 3 op 5 dat ze niet meer zouden moeten betalen voor een papieren documenten. Ook zegt 61% te vrezen voor de veiligheid van hun elektronisch bewaarde gegevens.

Scherm en papier gaan hand in hand

Hoewel digitale overbelasting een niet te onderschatten fenomeen is, hangt de manier waarop de Belg informatie consumeert sterk af van het soort communicatie.

Het computerscherm is het meest gebruikte medium voor administratieve documenten (53%), reclame (37%) en kranten (35%), gevolgd door magazines (25%) en boeken (9%).

Papier scoort dan weer erg hoog voor het lezen van boeken (58%) en magazines (38%), gevolgd door reclame (24%), kranten (23%) en administratieve documenten (19%).

Tenslotte gebruiken we de smartphone het vaakst om de krant door te nemen (27%) en voor het consulteren van documenten (20%).

Gedaan met digitale overbelasting: de voordelen van papier

Naast een remedie tegen digitale overbelasting biedt papier vele andere voordelen.

Zo vertrouwt 20% van de Belgische consumenten nieuwsverhalen meer wanneer ze gedrukt zijn. Maar liefst 1 op 3 zou zich dan ook zorgen maken als gedrukte kranten en magazines verdwijnen.

Daarnaast zegt de helft van de consumenten dat ze gedrukte teksten beter begrijpen dan online versies. Onderzoek toonde eerder al aan dat lezen op papier het concentratievermogen aanscherpt en dat we zo meer nieuwe woorden leren. 80% van de Belgische consumenten leest ook graag op papier omdat ze van het gevoel, de geur en de beleving houden.

Tenslotte is de totale impact van papier op het milieu vaak minder groot dan die van digitale dragers. Je vermijdt er dus niet alleen digitale overbelasting mee; je draagt ook bij aan een gezond leefmilieu.

Naar een zinvolle balans

Omwille van deze redenen is het essentieel om als onderneming te streven naar een gebalanceerde communicatiemix waarin het audiovisuele, online en print een aandeel hebben. Bovendien versterken verschillende kanalen elkaar. De juiste mix tussen print en online helpt je onderneming vooruit. Denk dus zeker ook printadvertenties en huis-aan-huis bedeling. Voor al deze zaken, is Vlaamse Post de geschikte partner.

Voorkom digitale overbelasting bij je klanten en ga in zee met de beste partner voor de huis-aan-huis bedeling van jouw drukwerk. Contacteer Vlaamse Post via onderstaand formulier.

Lees ook:

Ook vandaag bestaat een gebalanceerde reclamestrategie uit online, audiovisuele én print advertenties

Huis-aan-huisreclame informeert en verhoogt de koopkracht

Deze contentstory is een samenwerking tussen KMOinsider en Vlaamse Post

Meer weten?

Contactinformatie

Kies een locatie voor meer informatie

  • Vlaamse Post
  • Turnhoutsebaan 185
    2970 Schilde
  • 0800 64 400 (gratis vanuit België)

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials