Wat kan  ‘klantenbinding’ betekenen voor de HR professional?

Marketing & Sales

Een korte toelichting …. want ik maak verschil tussen klantenbinding en klantentevredenheid. In klassieke commerciële loyaliteitscampagnes worden ze vaak door elkaar gebruikt doch het ene betekent niet automatisch het andere. Klantentevredenheid leidt zeer dikwijls tot klantenbinding, maar is geen garantie.

Een case: Je bent voor je persoonlijke shopping tevreden van de campagnes en imago van je gebruikelijk grootwarenhuisketen doch bij sterke campagnes van een andere keten, ga je voor díe aankopen toch even naar de concurrentie ! Beiden scoren dus goed naar tevredenheid doch geen van beiden naar klantenbinding.

Dit uitgangspunt geldt ook in HR: een personeelslid dat tevreden naar zijn werk gaat, blijft wellicht langer. En extra salaris is niet de enige manier om iemand tevreden te houden. Net als in de grootwarenhuis-case, zorgt geld hier niet voor binding. Werkgevers worden geconfronteerd met een aantal problemen. Zo zijn heel wat sectoren tevergeefs op zoek naar gekwalificeerd personeel. Werkgevers in fysiek zwaardere beroepen zoals bv de verzorgingssector worden geconfronteerd met ziekteverzuim. Werkgevers zorgen voor dure opleidingen: de nood aan een lange termijnrelatie is economisch hoog, doch zelden gegarandeerd.

Met onze webtool Salesboosting kunnen we vandaag op deze situaties inspelen door de klassieke loyaliteit te verbeteren, te combineren met motivatietechnieken en op te zetten zonder ‘commerciële’ uitgangspunten. Je kan bv mensen niet bestraffen omwille van ziekte of gebrek aan flexibiliteit, maar wel belonen omwille van geen ziekteverzuim, flexibiliteit tgo bedrijf en collega’s indien nodig, voor het volgen van opleidingen enz enz . Je kan eveneens je medewerker belonen voor anciënniteit (niet de gouden horloge na 20 jaar dienst doch voor kortere periodes). Zet je deze beloning om in ons vertrouwd puntensysteem, dan krijgt de medewerker een virtuele shoppingkar met op zijn/haar maat uitgekozen leuke gifts die hij op eigen initiatief kan omruilen, zowel qua keuze als qua tijdspanne. Echter indien hij/zij het bedrijf verlaat, vervalt dit extra legaal voordeel.

Bel me hierover, ik wil hier graag als think-out-of-the-box partner met je over brainstormen en de fiscale consequenties toelichten.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Wilt u meer weten?

't Hooghuys

't Hooghuys