© Michelin

Hoe kan je de ecologische voetafdruk van je wagen verkleinen?

Auto & Onderdelen

Autobandenfabrikant Michelin moedigt autobestuurders aan om langer met de autobanden op hun wagen te rijden, tot de wettelijk toegelaten minimumprofieldiepte. De autofabrikant wil bijdragen tot een meer duurzame maatschappij zonder dat autobestuurders daarbij aan veiligheid inboeten.

Wat is de wettelijke minimumprofieldiepte van een autoband?

De levensduur van een autoband is beperkt. Wettelijk moet een autoband vervangen worden vanaf een profieldiepte van 1,6 mm want dan is hij versleten. In de praktijk blijkt dat autobestuurders de banden van hun wagen vlugger vervangen. Dat betekent dat autobanden een kortere levensduur hebben dan wettelijk bepaald. Bij gemiddeld 4,0 mm profieldiepte voor winterbanden en tussen 3,5 en 2,5 mm voor zomerbanden worden ze ingewisseld voor nieuwe banden.

Die vroegtijdige vervanging weegt op het milieu en ook op de portemonnee. Aan de vervaardiging van een autoband komen kostbare grondstoffen te pas. Elke autoband die sneller dan nodig wordt vervangen is een verspilling.

Vroegtijdige vervanging betekent meer CO2-uitstoot

Jorgen Mertens, Key Account Manager Fleet & Lease bij Michelin, verduidelijkt dit met een voorbeeld: “Stel dat je een wagenpark hebt met 50 wagens die gemiddeld 35.000 km per jaar rijden in een leasecontract van 4 jaar. Wij berekenden dat zij samen 15 ton minder CO2 zouden uitstoten als de banden pas vervangen worden op 1,6 mm in plaats van op 3,5 mm. 2/3 van die lagere uitstoot is te danken aan de verminderde productie van nieuwe banden. 1/3 is gelinkt aan een verlaagd brandstofverbruik. 15 ton minder CO2 op 50 wagens is immens. Daarom pleiten wij ervoor om banden te gebruiken tot de minimaal toegelaten profieldiepte, zonder daarbij aan veiligheid in te boeten.”

Per de Vries en Jorgen Mertens © Michelin

Banden zijn voor 20 % verantwoordelijk voor het brandstofverbruik

Autobanden bepalen mee het brandstofverbruik van een auto. Bij manier van spreken: 1 brandstoftank op 5 gaat op aan banden.

Een nieuwe band heeft een hogere rolweerstand dan een gebruikte band. Of anders gezegd: hoe minder profieldiepte een band heeft, hoe lager de rolweerstand en hoe minder hij verbruikt. 

Per De Vries, Product Marketing Manager bij Michelin, adviseert: “Door je banden enkel te gebruiken van nieuw tot halfversleten en ze dan te vervangen, blijf je in de hoogste verbruikscategorie hangen. Het is beter om je banden volledig te gebruiken, want pas dan geniet je optimaal van het verbruiksvoordeel.”

Het nut van zomer- en winterbanden

Het nut van structureel wisselen tussen zomer- en winterbanden is een discussie op zich. De wissel leidt wel tot heel wat vroegtijdige vervanging en brengt een grote kost met zich mee voor de fleetowner. “De wissel is te vaak een excuus om meteen voor nieuwe winterbanden te gaan in plaats van de oude te hergebruiken. Mensen vinden het voor die ‘paar millimeter’ niet meer de moeite, maar vergeten dat een paar millimeter band goed is voor 10 à 20.000 km”, zegt Per De Vries.

“Voor velen zijn goede allseasonbanden een veilig alternatief, maar iedereen moet naar zijn eigen rijsituatie kijken en afwegen of structureel wisselen de ecologische en economische kost wel waard is”, besluit Jorgen Mertens.

Met dank aan Michelin en Fokus Fleet & Lease- Knack

Foto: Per de Vries en Jorgen Mertens © Michelin

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Hyundai

  • Autovak

Bekijk de socials