“Mobiliteit is een en-en-enverhaal”

Auto & Onderdelen

Elektrificatie, deelplatforms en apps die je op een snelle manier door het drukke verkeer loodsen. Voor Jan Adriaenssens (rechts op de foto), CEO van AMB Holding, staat het als een (laad)paal boven water. “Er zal nog meer, en vooral elektrisch, worden gereden,” vertelt Jan aan KMOinsider.

Welke speerpunten ziet u in de toekomst van de mobiliteit?

Jan Adriaenssens (JA): “Ten eerste is er de verdere elektrificatie van de automarkt. De autosector wordt minder afhankelijk van fossiele brandstoffen en investeert enorm in elektrotechnologie. Dat merk je in de evolutie van de batterijtechnologie en de kost van batterijen. De prijs van batterijen is op 10 jaar tijd met nagenoeg 90 procent gedaald.”

Ten tweede zie ik een sterkere evolutie van de deelmobiliteit met de opkomst van allerhande platforms en apps. De nieuwe ‘Slim naar Antwerpen’ app gidst je zelfs op je traject door het verkeer aan de hand van verschillende vervoersmiddelen: gaande van de auto tot trein, tram, bus en deelplatformen. Met andere woorden, mobiliteit is een en-en-enverhaal, waarbij verschillende vervoersmiddelen op elkaar zullen inhaken.”

Hoe past het autonoom rijden in dit verhaal?

JA: “Het autonoom rijden en de stappen er naar toe, maar ook de hele digitalisering van onze samenleving, zullen in de eerste plaats het gemak van de gebruiker van mobiliteit vergroten. De gebruiker zal zich dankzij de technologie gemakkelijker kunnen verplaatsen. Technologie en digitalisering zijn de motoren van een sterkere individuele mobiliteit. Er zal dus nog meer gereden worden, maar op een andere manier.”

Hoe ver staan we van het volledig autonoom rijden?

JA: “Jaguar Land Rover deed onlangs een succesvolle test met een autonoom rijdende Range Rover op de ring van Coventry. De technologie ontwikkelt zich snel volgens een proces van voortschrijdend inzicht, een proces van stapsgewijze verbeteringen. Nu bestaat er al technologie die je auto op de baan tussen de witte strepen laat rijden, foutloos laat parkeren of automatisch afstand laat houden tot de voorligger. In een volgende fase zullen auto’s met andere auto’s en andere gebruikers communiceren. We zullen nadenken over nieuwe vormen van autoverzekeringen en over de keuzes die zelfrijdende auto’s moeten maken in het verkeer. Elke verandering is volatiel, onzeker en chaotisch, en dat is met het autonoom rijden niet anders. Ik vermoed dat we nog een jaar of 15 verwijderd zijn van het volledig autonoom rijden.”

Hoe ziet u de rol van de concessiehouder?

JA: “Van een pure autoverkoper wordt een concessiehouder een ‘leverancier van mobiliteit’ die zijn klanten de beste mobiliteitskeuzes zal aanbieden. In onze Jorssen (BMW)-concessie bieden we bijvoorbeeld ook  fietsen aan. Als dealer zoeken we dus mee naar de beste mobiliteitsoplossing voor onze klanten. Het is onze visie om voluit voor technologische vooruitgang te gaan. Daarom willen we ons volop focussen op onze premium merken Jaguar, Land Rover en BMW in Antwerpen.”

Jan Adriaenssens nam in 1992 BMW Jorssen over van zijn schoonvader Willy Jorssen en richtte daarna AMB Holding op, een Antwerpse onderneming met afzonderlijke automobiel- en carrosseriebedrijven.

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Hyundai

  • Autovak

Bekijk de socials