CNG, LPG, elektrisch, hybride… Wat voor soort bedrijfswagen geef je?

Mobiliteit

Wordt het benzine, diesel, elektrisch of hybride? De keuze van een nieuwe bedrijfswagen brengt de nodige vragen met zich mee. We zetten per brandstof enkele voor- en nadelen op een rij.

Diesel

In een vorig tijdperk waren degenen die veel kilometers reden, beter af met een dieselauto. Dat was nu eenmaal een stuk goedkoper dan benzine. Het tij is gekeerd: nu betaal je meer voor diesel dan voor benzine. Dat is het gevolg van de toenemende accijnzen op deze brandstof.

Aangezien dieselwagens meer fijnstof en stikstofoxide uitstoten, acht de overheid dergelijke wagens te schadelijk voor het milieu. Autofabrikanten hebben de gevaarlijke stoffen in de uitlaatgassen gedeeltelijk kunnen inperken.

Toch moeten ze de lat steeds hoger leggen, de steeds strenger wordende milieunormen en de kost van nieuwe technologie zorgt mede voor alsmaar duurdere aankoopprijzen.

Voordelen

  • Een dieselmotor verbruikt zo’n 15% minder dan een benzinemotor.
  • Wie veel kilometers rijdt, komt uiteindelijk toch nog op een voordeel uit.
  • Bij een lager aantal kilometers kan een diesel interessant zijn.

Nadelen

  • Je betaalt een hogere prijs aan de pomp.
  • Met een leasecontract van 48 maanden is een benzinemotor voordeliger.

Benzine

Een tweede brandstof waarop je bedrijfswagen kan rijden is benzine.

Voordelen

  • De belasting op inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting valt een stuk lager uit dan voor diesel.
  • Het onderhoud van een benzinewagen is goedkoper dan dat van een dieselwagen.

Nadelen

  • Hoewel hij veel minder fijnstof uitstoot, produceert hij meer CO2 dan diesel. Daarmee draagt de benzinewagen meer bij tot de opwarming van de aarde.

Hybride

Een hybride is een benzinewagen die zelf ook elektriciteit opwekt waarmee voor korte afstanden een elektrische motor wordt gevoed. De CO2-uitstoot ligt een stuk lager dan bij de gewone benzinewagen.

Voordelen

  • Ideaal voor stadsverkeer en voor wie vaak in de file staat.
  • De elektrische motor is actief wanneer je traag rijdt.
  • Gunstig effect op de berekening van de BIV.

Nadelen

  • Dergelijke wagen kost meer dan de gewone benzinewagen.

Elektrisch

Terwijl elektrische wagens in steden zoals Oslo een vertrouwd beeld zijn, zijn ze in België nog een uitzondering en voer voor discussie. Willen we elektrische wagens bij ons inburgeren, moeten er extra laadpunten bijkomen. De elektrische auto is een voertuig voor korte afstanden in stedelijke omgeving.

Voordelen

  • In Vlaanderen betaal je geen BIV en geen verkeersbelasting.
  • Er worden geen fossiele brandstoffen gebruikt.
  • Er is geen vervuilende uitstoot van fijnstof.

Nadelen

  • Je moet je trip goed plannen van laadpaal naar laadpaal.
  • Hoewel het bereik vooruit gaat, is het nog steeds beperkt.
  • Dergelijke wagen heeft een langere oplaadtijd dan tanken.

Plug-inhybride

Je kan ook kiezen voor een plug-inhybride als bedrijfswagen. Dat is een kruising tussen een hybride en een elektrische wagen. De plug-inhybride kan functioneren als een hybridewagen met afwisselend gebruik van de benzinemotor en de elektrische motor met zelf opgewekte stroom. Daarnaast beschikt hij over batterijen die via het elektriciteitsnet kunnen worden opgeladen.

Voordelen

  • Je kan een grotere afstand afleggen voor je de wagen moet opladen.
  • Je verbruikt minder brandstof dan een standaard hybridewagen.

Nadelen

  • Deze wagens zijn enkel geschikt voor kortere afstanden in de stad of in druk verkeer.
  • Je boet in aan ‘milieuvriendelijkheid’, want je gebruikt nog altijd wel wat brandstof.

LPG

Verder kan je kiezen voor een bedrijfswagen op LPG, wat staat voor: liquefied petroleum gas. LPG is een op olie gebaseerde brandstof die minder vervuilend is dan benzine of diesel en goedkoper is.

Voordelen

  • Je kan afwisselen tussen LPG en benzine.
  • LPG is minder vervuilend en bovendien goedkoper.

Nadelen

  • Een LPG-installatie kan alleen worden ingebouwd bij een benzinemotor.
  • De installatie is duur en de technologie is de computertechnologie niet gevolgd.
  • Dat kan ertoe leiden dat de wagen net vervuilender en minder zuinig wordt.

CNG

De bedrijfswagen waarvoor je kiest kan voorts rijden op CNG. Dat is samengeperst aardgas en volgens sommige waarnemers aan een bescheiden opmars bezig. Wagens die met zo’n installatie zijn uitgerust, kunnen mede op benzine of diesel rijden.

Voordelen

  • De hoeveelheid CO2 en fijnstof blijft zeer beperkt.
  • De prijs van CNG ligt onder die van diesel en benzine.
  • Een CNG-voertuig kost minder in onderhoud.
  • De motor van de wagen is aanzienlijk stiller.

Nadelen

  • Er zijn nog niet veel tankstations uitgerust met CNG.

Waterstof

Momenteel zijn op waterstof rijdende wagens vooral nog toekomstmuziek. In de waterstofmotor wordt waterstof in contact gebracht met zuurstof, waardoor een chemische reactie ontstaat die elektriciteit opwekt. Door die elektriciteit wordt een elektromotor aangedreven.

Voordelen

  • De wagen op waterstof tankt reeds in enkele minuten vol.
  • Hij rijdt voor de rest als een elektrische wagen.
  • De enige uitstoot bestaat uit waterdamp.

Nadelen

  • Er zijn nog niet veel tankstations hiervoor uitgerust.

Lees ook:

Autofiscaliteit in 2021: wat verandert er voor bedrijfswagens?

Privégebruik bedrijfswagens wordt duurder vanaf 2021

Mobiliteitsbudget: een auto en een treinabonnement?

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

  • Velodi

  • Hyundai

  • Autovak

Bekijk de socials