Fiscale voordelen, lage-emissiezones en bedrijfsimago zorgen voor meer elektrische bedrijfswagens

Mobiliteit

De helft van de Belgische bedrijven zegt dat ze onder andere door de lage-emissiezones meer elektrische en plug-in hybride wagens kiezen. Een positieve vaststelling want 4 op de 10 van de bedrijven denkt binnen drie jaar niet voor minder, maar meer bedrijfswagens te zullen moeten gaan. En telewerk zorgt voor ruim een derde minder kilometers met bedrijfswagens. Dit zijn enkele opvallende conclusies uit de jaarlijkse Arval Mobility Observatory Barometer.

Covid-19 zorgt voor een ruimere kijk op mobiliteit, zo blijkt uit deze studie. Zo bieden vandaag bijna 9 op de 10 van de grote en middelgrote bedrijven al één of meerdere alternatieve mobiliteitsoplossingen, zoals fietsen. 75% van de Belgische fleetverantwoordelijken verwachten binnen dit en drie jaar over geëlektrificeerde wagens te zullen beschikken in hun wagenpark.

Ruimer mobiliteitsaanbod voor meer werknemers

Ondernemingen zoeken duidelijk naar veilige (individuele) vervoersmodi voor hun personeel. Daarom is de (elektrische) fiets een sterkhouder gebleven. 74% van de (middel-)grote ondernemingen die vandaag reeds een mobiliteitsbudget aanbieden of de intentie hebben dat binnen dit en 3 jaar te gaan doen, verwachten dat de bestuurders van bedrijfswagens interesse hebben in een mobiliteitsbudget als aanvulling op hun bedrijfswagen. Ondernemingen met minder dan 100 werknemers zijn daarentegen duidelijk terughoudender in hun mobiliteitsambities, ook in vergelijking met de Europese benchmark.

Versnelde elektrificatie van de wagenparken

Bijna 45% van de bevraagde Belgische ondernemingen geeft aan dat ze in hun wagenpark reeds over geëlektrificeerde voertuigen beschikken. Het gaat dan zowel om hybride (HEV), plug-inhybride (PHEV) als elektrische (BEV) auto’s. Binnen dit en 3 jaar zal dat aandeel stijgen tot 75%. De meest populaire technologieën zijn momenteel hybrides en plug-inhybrides. Ook geven ondernemingen aan dat binnen drie jaar 29% van de personenwagens en 26% van de lichte vrachtwagens in hun vloten volledig elektrisch zullen zijn. Als motivatie voor de verdere elektrificatie van hun vloten halen Belgische ondernemingen, meer dan hun Europese collega’s, volgende aspecten aan:

  • Fiscale voordelen
  • Het bedrijfsimago verbeteren
  • Toegang tot lage-emissiezones (LEZ) behouden
  • De Total Cost of Ownership (TCO) die gelijk of lager is dan die van voertuigen met verbrandingsmotoren

Groeiende wagenparken en potentieel voor operationele leasing

Ondanks de impact van de Covid-19-crisis zien bedrijven de toekomst van hun wagenpark positief tegemoet. Eén op de tien bevraagde ondernemingen verwacht dat het aantal wagens in de bedrijfsvloot zal afnemen. Daar tegenover staat dat 4 keer meer bedrijven verwachten dat hun wagenpark zal groeien. De voornaamste redenen voor de verwachte groei zijn:

  • Uitbreiding van bestaande of opstarten van nieuwe activiteiten in het bedrijf
  • Het opzetten van een loonruilprogramma voor bedrijfswagens waarbij loon omgeruild kan worden voor een bedrijfswagen
  • HR strategie: het aanbieden van bedrijfswagens aan meer medewerkers in de ‘war for talent’

De Arval Mobility Observatory Barometer werd in België uitgevoerd tussen 16 november en 21 december 2020 bij 250 wagenparkbeheerders met een wagenpark dat ten minste 1 voertuig omvatte (personenwagen of lichte vrachtwagen).

Jaguar-Land-Rover.gif

Stel een vraag
aan een specialist

Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.

Ook interessant

Interessante bedrijven

Bekijk de socials