Helft van de Vlamingen is voor rekeningrijden
Onderzoeksbureau iVox bevroeg deze zomer 1000 Vlamingen over hun mobiliteitsgewoonten. Opdrachtgever Voka maakte onlangs de resultaten bekend. Conclusie: de Vlaming blijft aan de auto verslaafd ook al ergert hij zich aan het verkeer en is er het besef dat het anders moet. De helft van de bevraagden staat wel positief tegenover rekeningrijden voor personenwagens.
De verkeersellende neemt almaar toe
Files namen in 2017 met 6% toe. 9 op 10 Vlamingen zijn van mening dat het mobiliteitsprobleem alleen maar erger zal worden in de nabije toekomst.
Volgens 84% van de bevraagde Vlamingen met een auto wegen de frustraties op de weg niet op tegen de voordelen van een wagen. 25% zou zelfs niet weten wat te doen zonder auto die ze nodig hebben voor allerlei doeleinden op weg van thuis naar het werk en omgekeerd. 54% geeft wel toe vaak uit gemak of gewoonte de wagen te nemen ook al zijn er alternatieven.
Hoe je het bedrijfsvoertuigenpark reduceert, kan je nagaan met professionele adviseurs.
Bedrijfswagen blijft heilige koe
46% van de werkende Vlamingen verplaatst zich naar het werk met een privé-wagen. Gecombineerd met bedrijfswagens (14% heeft een bedrijfswagen) gebruikt 60% van de Vlamingen meestal de wagen.
80% van de bevraagden met een bedrijfswagen is niet bereid die in te ruilen. Als het dan toch zou gebeuren, kiest 1 op 4 voor een elektrische fiets. Heel wat onder hen verwachten dan een extra netto-vergoeding van 660 euro.
Slechts 1 op 3 gebruikers van het openbaar vervoer is tevreden over de stiptheid van treinen, bussen en trams.
Hoe voorkomen dat we straks met zijn allen stilstaan in het verkeer?
Voor Voka ligt de oplossing gedeeltelijk in een slimme kilometerheffing voor personenwagens: wie veel tijdens de spitsuren en met een vervuilende wagen rijdt, betaalt meer dan vandaag. Wie daarentegen weinig buiten de spits en met een ‘schone’ wagen rijdt, betaalt minder dan vandaag. Deze heffing moet de bestaande verkeersbelasting vervangen. Rekeningrijden heeft als voordeel dat ook buitenlandse voertuigen mee moeten betalen.
De helft van de bevraagden staat ook positief tegenover rekeningrijden voor personenwagens.
27% van de bevraagden geeft aan dat mensen zich meer bewust zouden moeten worden over hun mobiliteitskeuze, om de vervoersmodus te kiezen die het best past voor een bepaalde verplaatsing. Willen we echt ‘mobiel’ worden dan moeten we met zijn allen uit onze comfortzone komen.
Stel een vraag
aan een specialist
Heeft u vragen? Wij helpen u graag verder.
Ook interessant
Bedrijfswagens delen is de toekomst
Deelauto-aanbieders kenden een sterke groei in 2022. Autodeelplatform GreenMobility ver...
Cebeo test elektrische vrachtwagens en begint met de FE Electric
Om zijn CO2-voetafdruk te verkleinen kijkt Cebeo naar elektrische vrachtwagens. Daarom ...
Interessante bedrijven
JOULE NV
Velodi